i dag firas tulpanens dag...

...en fransk tulpan nigar och bockar!

hallå alla ni!
i dag firas tulpanens dag här i sverige!
varje dag fram till påsk säljs drygt en miljon tulpaner i sverige.
det gör 130 miljoner tulpaner under säsongen januari-påsk och det är vi världsbäst på.
kanske en liten tröst i dessa nedskärningarnas tid!
(källa :odla.nu)

i mitt lilla orangeri står en ljuv primadonna,
en kamelia, det är den stora blomman i krukan med fransk text,
den har jag fått av min goa syster!

kamelia är ju tage andersens favorit och jag har varit på en utställning med hans samling,
för några år sedan, och andra underverk då blev även jag hänförd av dessa ljuva blommor!

de tre gråa krukor med järnring har jag tooooookfyndat!
de har varit beigebruna...det var inte det jag fastnade för utan kanten i zink och ringen...
jo det gick bra med att måla, tycker jag dårå!

zinklådan under bordet står nu i en otrolig prakt, det är tazetterna som nu kommit fram och doftar helt underbart, de samsas med julroor som blommor på som bara den!

min rostiga järnpippi från oscar&clothilde
har fått en kompis som tittar mer frammåt medan min tidigare pickar neddåt, undrar om det finns fel, dom här har jag verkligen fått pippi på....
mitt lilla olivträd har en njurvinda som komanjon medan det storaa trädet är inlindat i en jutesäck.

ha det bäst ni underbara!

1000 tack för alla goa hälsningar jag får här och på mejlen, ni ska veta att ni lyfter mig!

varmkram lotten

Kommentarer

  1. Hejsan!

    Ljuvlig tulpanbild, tänk att vi svenskar är så otroligt förtjusta i tulpaner!!!!! Måste köpa mig några inför helgen!
    Underbara bilder från ditt lilla orangeri, jag känner hur de fyller mig med inspiration och helst skulle jag vilja åka iväg och handla nya växter med en gång, hihi. Här hemma är det väldans tomt på växtfronten nu efter jul, har inte haft tid att handla några nya. Och nu har Vera blivit sjuk, så nu blir det inget handlat idag heller fast det är våran lediga dag.

    Hör av mig till dig senare idag så kanske vi kan bestämma lite mer inför lördagen.

    Ha en toppendag!
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  2. Så härliga bilder, ljusa o våriga. Tulpaner blir det med hem idag. Lila o vita ska jag blanda denhär gången. /Marina (Marinas trädgård)

    SvaraRadera
  3. hejsan vännen! jag bara älskar din blogg så mycket jag blir så glad varje gång jag kommer hit! Tack för ditt gulliga inlägg i min blogg Kram Tina

    SvaraRadera
  4. Men ,vad fint du har i ditt orangeri !! Härliga bilder!

    Har du golvvärme, eller kör du med frostvakt?

    Ha en bra dag!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Vilka ljuvlig abilder! Det känns som vår att komma hit till dig vännen min!
    Och du vilket otroligt vackert kök du har!!! Helt underbart allting!
    Jag har förstorat och spanat in varje grej!
    Åhhh, vilken inspiration du är Lotten!

    Och så läser jag precis nu att du och Marie ska bestämma nåt inför lördagen...*avis*..:)

    Ha det bästast hela tiden!
    Största kramen till dig...

    SvaraRadera
  6. heia...
    så utrolig vackre bilder du visar....
    helt herligt!!!
    stor kram til deg~~~~~

    SvaraRadera
  7. Hej Lotten!

    Oj vilka fina bilder ifrån ert orangeri!!! Man får ju en massa inspiration att pyssla lite när man ser hur fint du har det. Tulpaner är väl helt underbara och alla andra vårblommor som man bara inte kan låta bli nu när de inte växer ute. Jättefint kök också förresten! Ha det bra och kram/Anna

    SvaraRadera
  8. Det är värsta Rosendals stämning! Ser fantastiskt ut!
    Lyckas du med camelior?
    Det är ju inte de lättaste skönheterna.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oh vilken vacker blogg du har!
    Pratade med Violan tidigare och hon rekommenderade varmt att jag besökte dig ... Tack Violan!!

    Riktiga vårkänslor framkallas av dina underbara bilder. Målandet av krukorna är mycket lyckat tycker jag.

    Är det så att du pratat lite om möjlig bloggträff? Det skulle jag tycka var mycket kul.

    Ha det gott,
    kram Malin :)

    SvaraRadera
  10. Hej, hopp, allt är såå fint hos dig. Hur får du igång taizettlökarna. JAg får inte igång mina......../Fredrika

    SvaraRadera
  11. underbar tulpanbild!!!
    ja fantastiskt va vi svenskar är förtjusta i tulpaner!
    hade jag jobbat idag så hade det bara vart att sälja tulpaner för hela slanten!! hihi

    önskar en skön tulpandag!
    kram linnea

    SvaraRadera
  12. Än en gång , helt underbara bilder ! Ja , tulpaner är så fantastiska , krispiga och andas vår . Härligt ! Tack för tipset ang mina kökluckor , tror faktiskt att jag ska göra som du sa , att ta bort luckorna och sätta hyllremsor , så länge ! Så slipper jag åtminstone se eländet ! Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvaraRadera
  13. Vad bra att du talade om att det är tulpanens dag för det visste inte jag!
    Ditt orangeri är ju helt underbart, du har verkligen fingertoppskänsla...
    Stor kram Anna

    SvaraRadera
  14. Härligt med tulpaner, ska nog åka och köpa mig en bukett idag!
    Var på Tage Andersens utställning i Stockholm förr några år sedan, han hade då i Hallwyllska, och det var så vackert med dessa enorma träd med kamelior...
    Just nu har vi ett tiotal som står i vårt lilla källaruteförråd, och det börjar knoppas nu!!! Väntar bara på att få se de allra första blommorna... Kan tillägga att det är makens skötebarn!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  15. Hej!!
    åh Lotten vilka ljuvliga bilder..

    Så otroligt vackra och proffsiga bilder..jag blir alldeles tagen och tänker så vill jag ha det med..
    kram anna

    SvaraRadera
  16. Önskar att jag hade lika gröna fingrar som dig!
    Så fantastiskt fint!

    Ha det kul på Formex=))

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  17. Visst är vi tokiga i tulpaner här uppe i Norden, undra på det när det är grått ett halvår...man går ju igång på alla vackra tulpaner och lökväxter som nu kommit, jag bara plockar hem det ena efter det andra från butikerna, bara njuter, så fint du har det min Lotten, jadå man kan ju undra om du fått pippi alltså, fniss... tages älskade blommor är dom svåra att sköta??Dom är ju helt bedårande, så fort jag är i K-hamn så besöker jag hans butik och bara njuter...hoppas allt är bra med er, stora kramen till dig

    SvaraRadera
  18. Tack för "tipset" om att det är tulpanens dag i dag! Inte ens blomsteraffären visste det!!! Jag köpte vita tulpaner (förstås?). Vilken härlig blomsterprakt du har hemma. Jag njuter fortfarande av mina amaryllisar. Kramiz Eva Linnea

    SvaraRadera
  19. Härlig blogg jag fann här! Vackra bilder o härliga blomster! Tack för tipset om tulipaner -ska köpa med mej en bukett hem idag!! Hälsn// Eva

    SvaraRadera
  20. Å, bara måste köpa mig lite tulpaner till helgen!! De är ju såå vackra!
    Myck fint du visar. Man skulle ju vilja äga det mesta av det... Hihi..

    Kram sofi

    SvaraRadera
  21. Alltid lika fint hos dig Lotten!

    Tack snälla för den gulliga kommentaren om om våra bröllopsbilder = )

    Köpte oxå tulpaner idag men de var lite ledsna, funderar på om de fryst?..= (blev så ledsen när jag kom hem), men men, nu har de fått lite kärlek så vi får väl se om de hämtar upp sig!
    Allt gott kram Anna

    SvaraRadera
  22. SÅ himla fint Lotten...gillar verkligen de där krukorna & fåglarna..!

    Jag kan inte ha tulpaner, för de käkar mina huligan-katter på, men jag har en bukett fejkade iallafall...

    : )

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  23. Jaså tulpanens dag säger du, hade jag ingen aning om.. så fin bild med tulpanen, vacker färg! Dina växter och blommor är så fina allihop!
    Trevlig helg Lotten!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  24. Åhh... inte visste jag att det var tulpanens dag idag! Och jag som gillar tulpaner så. Har faktiskt en vas i mitt vardagsrum fylld med vackra vita tulpaner. Det är så mysigt så! Blev himla sugen på att kolla in ditt förra inlägg lite mer noggrant så det ska jag göra nu!

    Kram J

    SvaraRadera
  25. Så otroligt fina bilder från ditt orangeri!
    Å visst har man köpt tulpaner i dag(vita.ler)
    Kram och ha en skön kväll/Irene

    SvaraRadera
  26. Man blir helt lyrisk att titta in hos dig. Vilket hem du verkar ha. Hade inte en aning om att det var tulpanensdag idag. Gjorde ett inlägg om tulpaner utan att veta. Men läste nu att tulpanensdag sträcker sig från den 15-20 januari beronde vart man bor i landet.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  27. Hej vännen!

    Så härligt med alla växter... jag blir sååå sugen.
    Pga influensan så är jag fast i hemmet bland alla vissna blommor. Skulle kommit iväg förra veckan, men då fick jag ont i örat och nu ligger vi här.
    Fast vi är snart på fötter... och det är skönt.

    Dina krukor blev superfina när du målat dem. De var säkert fina innan också, men grått är snyggt så jag förstår att du valde det.

    Hoppas allt är bra med dig och att familjen är frisk.

    Ha en bra fredag!
    KRam Willewira

    SvaraRadera
  28. Ahhh, som jag gillar dina växter...JAG VILL HA VÅR!!!!! Så man kan vara ute och pyssla och sköta om alla plantor...längtar så!
    Ha det bäst,
    Lydia

    SvaraRadera
  29. Åh så fina bilder du bjuder på av alla dina blommor. Älskar våren med alla ranunkler och tulpaner.
    Ha det så bra.
    Kramis Tess

    SvaraRadera
  30. Hihi, medans du har skrivit en kommentar hos mig så har jag precis mailat till dig!!!!!!

    Kramar Marie

    Ps. Kan ju säga att jag fyndade mina schabloner till ett oförskämt lågt pris!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  31. Underbara bilder! Jag blir så sugen att få känna lite jord under naglarna, men det lär ju dröja, eller då inte, kom just på att jag ska plantera lite plättar i luften i en kruka inomhus, då lär jag väl få lite jordkänning...
    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  32. Men gud så fint du har det överallt!!! Härlig färg på de tulpanerna med.Kanske man skulle skaffa sig franska tulpaner har aldrig prövat det.Ha en bra helg Lotten, kram Katta

    SvaraRadera
  33. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  34. Lotten, Lotten... jag har knappt ord längre för att förklara vad jag känner när jag ser dina fantastiska bilder. Du gör det gång på gång, får till de där underbara bilderna som man bara sitter och njuter av länge, länge.

    Även jag har fastnat för kamelian, köpte mig en nu i vinter men får se om den överlever. Är rädd att temperaturen vid något tillfälle varit lite för låg i uterummet då det var som allra kallast men jag håller fortfarande tummarna.

    Ha en riktigt skön fredag, min ska jag tillbringa på Formex.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  35. Hej, ja att komma hem till dig måste vara som att komma till ett blomsterparadis, fast finare.
    Ojojoj vilka härliga vårliga bilder måste genast i väg och köpa fina växter blir såå inspirerad vet du. Jag får väl lugna mig lite och vänta tills i morgon kanske om dom inte har några på Statoil förståss hihi.
    Har ju oxå sett Tage Andersens utställningar ett par ggr och det är ju helt otroligt nästan overkligt.
    Nu kan jag äntligen blogga på som vanligt igen med en sprillans ny dator jiippii.
    Kram vännen min/Ingela.

    SvaraRadera
  36. Åh, tack för underbara bilder, vännen!
    Och ha en alldeles härlig fredag.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  37. Jag har länkat till din blogg för jag tycker den är underbar!

    SvaraRadera
  38. Hej Lotten!!

    Så fint du har i ditt orangeri med alla blommor.. Fåglarna e jätte söta..
    Tulpanerna är otroligt vackra dom oxå och de känns att de börja gå mot vår och varmare tider.. Härligt!!

    Kram Linda!!

    SvaraRadera
  39. underbara bilder!

    ja tänk att vi köper så mycket tulpaner! ja står nog för en femtedel ;)

    ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  40. Hej Lotten!

    Du är inte så dålig på att fota heller du ;) Jag älskar dina bilder, och motiv!!!

    Åh nu är jag ju såå ångerfull att jag inte följde med till Formex i alla fall...*snyft* men du och Marie och de andra får ha det alldeles underbart!

    Kraaaaam
    Mia

    SvaraRadera
  41. Hej vännen!

    Jag kommer i morgon med på Formex. Jag vill ju såå gärna träffa er bloggisar.

    Anledningen till att jag gick idag fredag var att jag ville träffa Melinda från mig och Alice. Underbar kvinna!

    Hon ville så gärna träffa dig, så jag har lovat att hälsa till dig och det hoppas jag verklige att jag får tillfälle till imorgon. Jag har Tinas mobilnummer men jag skickar mitt på din mail

    Kram Lena

    SvaraRadera
  42. Du har en fantastisk blogg o visar upp ett vackert hem. Jag har gett dig en utmärkelse.... Kram Tina

    SvaraRadera
  43. Jag sitter och bara stirrar på dina underbara bilder...så vackert med all växtlighet...känns som om du har ett jättestort orangeri...och vad allt trivs hos dig...men det förstås...vem skulle inte det! Såg i inlägget längre ner att vinsten kom fram...om än efter jul...
    Vill bara önska dig sköna dagar...har själv haft en allldeles för stressig period och inte hunnit med att blogga...vilket jag älskar...inte bra...
    Kram till dig goa Lotten,
    Bella

    SvaraRadera
  44. Åhh, vilka härliga bilder du visar!! Jätte fint!! Och alla blommor du har, fint, och de små fåglarna, de var jätte söta :)

    Ha en jätte bra helg.
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  45. Åh Lotten!

    Vilka underbara inlägg du gör! Dina fotografier är ljuvliga... och ditt hem, vad underbart ni har gjort det!

    Jag är alldeles tagen...

    Har så lite tid till övers nu för tiden, men denna helg har jag tagit ledigt. Har besökt Formex idag och nu ska jag sitta och bara mysa ända till midnattstimme här framför datorn. Jag ska suga åt mig varende liten droppe av all inspiration du ger!

    Ditt orangeri... ja jag njuter så av dina underbara bilder. Vilken passion och kunskap du besitter kära vän...

    Vet du något mer bestämt om bloggträffen i Stockholm? Jag vill så gärna vara med... lova att påminna mig om när och var det blir, vill inte missa det!

    Många kramar från mig!

    ---<-888o

    SvaraRadera
  46. Oj vad vackert på bordet med alla fina krukor och växter. Kram Liselott

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg