julkulor...

...och pippiplaner!


mina lammöronskulor  överlever julen!

en fråga jag får nästan varje dag per mail...här kommer lite tips angåend göralammöronspyssel!
det är ju inte riktigt season nurå...
att göra dessa lammöronssaker så krävs otroligt många blad, kanske upp mot 100 st!
kan säga att till en kula så är det rätt många plantor som ryker!

jag försöker hålla mig till samma storlek på bladen, men det är ju en smaksak...
dessa har små blad och tar längre tid att göra!

många frågar hur jag gör...
ja ha tungan rätt i mun och stooooooort tålamod, inget man gör på en sekund,
 men att sitta och limma blad för blad tycker jag är en ren meditationsstund!
sen limmar jag med det lim som råkar finnas hemma, smaksak där medrå vad som är bäst!
använder alltid hårda stommar att limma på, köpta på panduro,
inga lösa hemmgjorda av plaspåsar eller så...ser fult ut sen!

sen är det bara och göra..
just det bladen ska ju vara färska, mjuka...
inte torkade,
alltså så måste ni samma dag eller möjligen dagen efter plockningen,
 göra era alster !!!

lägg bladen omlott... då när de torkar så krymper dom lite...
sen så... torkar den så fint och håller sin färg helt ok om ni inte ställer den i direkt soljus,
då blir den lite brun...
sen håller sig då fin i åratal då med en lite mattare grön färg som det blir när ett blad torkar.
lycka till!

hej ni fina!
vilka raggsocksdagar va!!!
det är så kallt här så vi håller oss inne och myser!
 idag ska vi göra något superkul!!!
vi ska, jag och anna med kids,
åka till junibacken,
det kommer bli en värmande och kuuuuulig dag!

hur kallt har ni det?
varmkram från pippilotten

Kommentarer

  1. Håhå...godmorgon du pippilotten!!!

    Man tackar för den lammöraskolan....;)
    Mitt problem är bara att jag inte ens vet hur en lammöronplanta ser ut....fniss...
    Är de små, stora, buske, blommar de, trivs de i sol eller skugga, växer de snabbt eller långsamt???

    Hihi...dö hör va?? Du kan göra ett lammörainlägg nr 2.

    I alla fal så är alla dina alster sååå himlans fina och jag är så glad för min krans...den har fått vila i ett skåp över jul men nu har den kommit fram igen på sin tronplats på spiselhyllan i vardagsrummet....;)
    Den är lika fin än...:)

    I kväll får vi gäster...vi ska fira nyårsafton...hihi....de är ungefär lika knäppa som vi så det blir nog toppen...;)
    ha en bra kväll och dag du med...kraaaaaam

    SvaraRadera
  2. haha...jag kan visst inte stava alls...
    dö....DU
    fal....FALL
    Det var säkert nåt mer....fniss..
    Kraaaaam igen

    SvaraRadera
  3. Hihi...tänkte jag kunde stå för den 3:e kommentaren också....
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  4. Tack för den skolan, dina lammöron-kulor är jättefina. Vackra o tidlösa så det får jag försöka göra i sommar.

    Det känns milt här idag :-), allt är ju relativt.

    SvaraRadera
  5. I morse var det "bara" -13 hos oss och det singlade ner silverstjärnor från skyn. Vackert.
    Lammöronkulorna är såå vackra, men vad använder du för lim?
    Önskar dig, kompisen och barnen en riktigt trevlig dag på Junibacken!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Hej Lotten!
    Tack för tipsen. Jag gjorde ett hjärta i somras, undrade just hur länge det ska hålla. Men det håller sig då :)
    Ha en kulig dag!
    Vinterkram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Men vilket roligt pyssel!
    Har aldrig hört talas om det!
    Superfint!!!!

    Här är det behagligt kallt idag -6.
    /Eva

    SvaraRadera
  8. Jo du här i Södra delen har vi just nu 10,2 minus och det är kallt för oss......Åka till Junibacken låter som en bra ide i kylan ;)

    SvaraRadera
  9. Hmmm, du ska nog se, att jag håller mig borta från detta tålamodsprövande... De är himla vackra, men nej, jag håller mig till annat pyssel, det verkar alldeles för avancerat =D.

    Ha en underbar dag!
    Kram/
    Luiza

    SvaraRadera
  10. Hej Lotten!
    Tänkte nog att dagens inlägg skulle handla om Lammöron när du skrev att det skulle bli ett luddigt inlägg, fniss!
    Dina alster är verkligen underbara men jag tror tyvärr inte att jag har tålamodet att göra så fina kulor som du har. Jag får väl buda på dina Traderaauktioner istället ;)
    Imorse så hade vi rena värmeböjan, bara -5 grader.
    Hoppas att ni får en toppendag på Junibacken!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Jag ska plantera lammöron till våren/sommaren eller när det går och få tag i. Ser så fint ut allt du gör, dina vinterkulor är så läckra. Här har vi bara minus 15 idag, jag gillar inte kyla alls.
    Ha en kul dag
    Goa kramen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  12. Det är ett fantastiskt alster du kommit på!! Tack för att du delar med dig av hur du gör. Men jag har inga lammöron och sen tror jag inte jag har tålamodet....

    Jag kollar på Tradera istället! *ler*

    SvaraRadera
  13. TACK för tipset med lammöronspysslet! Dina är då så mästerliga alla! Tänk, jag soom slänge flera skottkärror med lammöronplantor i somras. De hade tagit över hela mitt kryddland.
    Då skulle man haft en Lotten där..!

    Ha en härlig dag på Junibacken!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Är helt fantastisk dekoration.
    Jag skulle vilja att själv. Färgen är otroligt vacker.
    Här är en frost i Uleåborg, Finland - 29,8 grader. För mycket: (
    Utomhus är vacker, och jag är fri under dagen och ull strumpor på fötterna
    Jag beundrar fönstret på en vacker natur.

    SvaraRadera
  15. Helt underbara lammöron alster!

    Idag har vi -30 :-(
    Inte kommer då jag,att sticka ut näsan utanför dörren.
    Blir till att sitta inne och kura.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  16. Visst är det kallt i går hade jag 22 och idag 8 med det är kallt burr.Här har det snöat hela natten.Vad underbara dina lammöronsbollar är.1000 tack för tipset ska sätta såna i vår.Ha nu en mysig dag med din vän och barnen i Junibacken.Varmkram Rita ♥

    SvaraRadera
  17. Hejsan Lotten!
    Ja, dina lammöronalster är fantastiska. Du inspirerade ju mig till att dekorera en lampskärm för drygt ett år sedan! :o)
    Här i Skåne är det 14 minus, huuuu...nu får jag ut och mata alla djuren + småfåglarna! :o)
    Varmkram,
    Lydia

    SvaraRadera
  18. Heej min sköna Lotten! Jag bara älskar att komma in till dig :) Som vanligt kan jag sitta länge och bara titta på ditt vackra....

    Här i Härnösand är det 26 minusgrader. Vill inte gå ut. Dessutom har förkylningen tagi om. Den där hostan som sitter djupt tycks inte vilja ge med sig. Och snuvan! Huva!
    Om en timme måste jag endå ut, för att hämta hem tjejen som slutar skolan. Brrrr..vad jag gruvar mig.

    Fina lammöron du gör! Undra om den växten finns att få tag på här uppe i norr? Skulle vara kul att pröva på någon gång. Fast det där med tålamod..nix, nix. ;))
    Kanske bäst att låta bli och låta dig få göra dem i stället, haha.

    Nu ska jag vidare.
    Sköt om dig så länge så hörs vi snart igen.
    Skickar lite varma kramar till dig. Kan behövas i kylan! / Åsa.

    SvaraRadera
  19. Hej du!

    Så underbart vackra julpumlor du har gjort!
    Så duktig du är!!

    Kul med Junibacken...det blir nog uppskattat av barnen....här vankas lunch på stan...

    Kallt, nejdå...bara -28,4 i morse...lite varmare nu -24,3...
    Usch och fy!

    Varma kramar till dig!
    Anette

    SvaraRadera
  20. Dina lammöronsalster är så himla fina. Den färgen de får när de torkar är väldigt snygg tycker jag. Har inte så många plantor än med de är ju lätta att driva upp så det blir nog några fler plantor i trädgården vart efter. Ha det gott! Marie

    SvaraRadera
  21. Jag skulle väldigt gärna vilja prova på att göra något med lammöron, men så fint som du gör blir det aldrig !!!

    Varm kram
    Anci

    SvaraRadera
  22. Du gör så himla fina saker med alla dina öron!!!
    Hos oss har vi ganska så gott om salvia och de bladen liknar ju lammöronen - så jag tänkte..... kanske en sådan boll som doftspridare i köket!?! Försöka kan man ju alltid. Tack för att du inspirerar! Igen!!!
    Ha en go´ dag i vintervädret!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  23. Hej hej pippilotta!

    här står tempen på 25 minus. Tror inte jag sticket ut näbben utanför dörren idag. Nää då håller jag mig hellre nära vedsåisen eller kaminen.

    Tack för tipset om dina sköna lammöronsalster. Jag satte tre plantor på tillväxt i våras. Hmm...antar att de inte räcker långt :O

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  24. Hallå!

    De lammöronskulorna är ju bara så himla fina, vilket arbete som ligger bakom!
    Här är det mellan -10 0ch -15 men vindarna är fruktansvärda så man får hålla sig inomhus.
    Ha en fin dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  25. Här har vi också kallt nästan -30 och det är inte kul....
    Ha så kul med din vän!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  26. Idag är det bara -11 men snön faller men i förrgår natt hade vi -30.
    Tack för tipsen om lammöronen, får köpa plantor så rabatten blir full hihi.
    kram sara

    SvaraRadera
  27. Tack för tipset! Det är först på bloggarna som jag har sett lammöron, roligt med inspiration.
    Ha ett fint veckoslut!
    Anna-Karin
    hemochting

    SvaraRadera
  28. Hej
    De är bedårande de små "lammöronsbollarna" måste nog skaffa mig en hel blombänk med lammöron...
    Tänk snart är det ju faktiskt vår!!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  29. Du har så fina grejer med lammöronen!! Duktig du är!
    Jag fixade ett enda ägg och var utmattad!! ;DDDD
    kram Olg@

    SvaraRadera
  30. Hejsan Lotten!

    Det är så kul med saker man kan pyssla ihop själv med saker man har hemma. Lammöronen har ju en tendens att bli lite "spretiga" på sensommaren/ hösten så då passar det ju bra att klippa ner dom. Jag hade aldrig kommit på tanken att göra något av lammöron, men fint är det!
    /Anna

    SvaraRadera
  31. Men så kul att du delar med dig av lamörons muysteriet...för det har det varit för mig. Jag hade ingen aning om att man plockar dom vilt i vår natur..trodde helt klart att du köpte någon växt på blomsterhandeln som du plockade bladen av tills jag såg min favorit "Erns" plocka i sitt program. Tack för att du berättar hur du gör.

    ha det gott!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  32. Vilka bra tips, man tackar!
    Hade ni kul på Junibacken då?
    Idag blir det rond 2 med dörrarna...grrrr.
    Kram Git

    SvaraRadera
  33. Jag och en vänninna som också följer din blogg var ute och gick i somras och så gick vi förbi en rabatt full med lammöron. Lite kul eftersom vi båda sa i kör "titta där Lottens lammöron", dessa är förevigt föknippade med dig:).
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  34. Hej
    Vilka konstverk du gör! så vackra! Här hade vi 29 grader häromdagen burr burr då är det kallt! må så gott
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  35. Dina lammöronalster är så mysiga!!
    Tack för din lilla undervisning, skulle gärna prova att göra en liten boll...
    Ha det gott pippilotten;o)
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  36. Verkar vara dags till våren att införskaffa några lamöronplantor. Dom är så fina dina saker du gjort av dom.
    Nu kl.20.30 har jag -14.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  37. Verkligen underbara, problem för mig är nog tiden inte lätt när man har en 2 årign och en 9 månader. Men i framtiden kanske. hoppas ni hade det mysigt ute. här i småland är det runt - 10 grander och raggsockarna är på kram sandra

    SvaraRadera
  38. Hej sötis!

    Antar att ni har haft en toppendag idag. Kan se Gus och Nora framför mig på Junibacken, mysigt!

    Dina lammöronsjulkulor (världens längsta ord eller, hihi) väcker ett starkt ha begär hos mig, får nog bli några sådana här när det blir lammöronsäsong igen.

    Kramelikram
    Marie

    Ps. Förresten, hur gick det med Ebbas rymddräkt???

    SvaraRadera
  39. Hoppas ni haft en toppendag på Junibacken, mysigt!

    Du är då helt otrolig. Så supersöta saker du får till med dessa växter!
    Tacksamt att använda kan jag tänka mig. Vid vårt gamla hus hade vi hela trädgården full med lammöron och de spred sig verkligen överallt!

    Tänk att jag inte bloggade då och fick dess briljanta tips och idéer!

    Ha en superduperhelg Lotten
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  40. Ahhh, så vakre! Du er så utrolig flink til å forvandle enkle ting til skulpturer.
    Jeg skulle ønske jeg hadde dine egenskaper. I stedet får jeg nyte av dine flotte ting!

    God klem fra
    Anette Willemine

    SvaraRadera
  41. Hejsan Lotten!

    Jo, det är jag i hot tuben i min header.
    Kul att du gillar den.
    Potterybarn har himla mycket till bde hemmet och barn. Kul att du gillade bilderna.
    Ha det så gott och tack för att du svarade på mina frågor.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  42. Hej Lotten!

    Hoppas ni hade en rolig och mysig dag på Junibacken. Sååå himla fina lammörongrejer du har gjort. Blir riktigt sugen att göra men får vänta tills det blir mer säsong =).

    Kram kram//Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg