haaaaaaallå...

...var är jag???

ett hjärta, jag själv gjort, ni sett förrut har fått byta plats!

gasväv från broerne för 50 kr/m(se länklistan)

tvättat och tumlat för att få den rätta skynklingen, hängt över en vajjer tråd, inte ett styngn, haha!

nu är granen på plats i uterummet (får ni se nästa gång),

det enda alternativet med en rätt aktiv ett -åring i huset...

där kan vi iaf stänga dörren!

här står pyntet ,och väntar, jag och barnen pysslade i fredags, smällkarameller och strutar av gammalt notpapper och silkespapper!

***************************

jultankar och pirret slår till på mig tidigt på hösten, det är en härlig känsla som bara bubblar av härliga julidéer...

ibland kan jag slås av att det nog är rätt skönt att vara befriad av det estetiska...jag känner några såna, de tar julen mer med ro!

min man brukar med ett snett leende ibland kalla mig estetpolis, har såååå svårt när det är något som inte stämmer, jag vet att ni förstår! när nåt är för mycket, för lite, snett...det liksom bara brinner till inne i huvvet tills detta är åtgärdat...

min man handlade härromdan och på notan stod toapapper, han kommer hem lycklig med en bale med motiv...

snögubbar med röda tomteluvor, ...fniss verkligen ett i-landsproblem va?

julen är en högtid som får oss att stänga av vår egen röst, den som berättar för oss när nåt inte känns ok och man gör knut på sig själv, känns det igen?

att skapa den PERFEKTA julen, är bara inte uppnåligt, och vad är det egentligen...???

försök att göra julen till det ni drömmer om där i början...

att tassa runt i raggsockar och dricka glögg och spela spel med barnen, ta låååååååånga promenader och se härliga filmer!!!

i själva verket så hinns detta inte riktigt med då den inre rösten slutat fungera typ runt den 15 dec...nu är det annat som skriker....

vi måste ha massor av julklappar annars blir barnen besvikna...eller?

vi härjar runt och bara köper...helt oplanerade gåvor som kostar massor...

vi måste baka allt leila gör, eller?

pynta lika mysigt som ernst gör, eller?

laga lika mycket gott som mamma gjorde när vi var små är ett måste, eller?

vi skriver 100 julkort till alla möjliga, vi gör värstingkort för att det är ju kul, eller?

vi städar hela hemmet, som om man skulle tillbringa en stund bakom badkaret, men det känns skönt i själen, eller?

nä stanna upp och bara sitt en stund,

rösten den återkommer, jag lovar!

och som jag läste härnånstans att julen kommer ändå ju,

och du gör valet om hur du vill känna dig då!!!

varmkram lotten

Kommentarer

  1. Jag blir bättre o bättre för varje år att göra julen så som jag verkligen vill ha den, utan stress. Jag lagar det jag vill och köper färdigt det jag itne vill laga, drar ner på julkortsskrivandet och pysslar med det jag vill. Viktigaste för mig är lugn o ro med familjen i ett, med mina mått mätt, mysigt hem.

    SvaraRadera
  2. Vilka tänkvärda rader ifrån dej igen...
    Men det är inte lätt när man är lagd åt det estetiska hållet... Min 18-årige son har precis slutfört sina paketinslagningar med brunpapper, små enkvistar och lackstämplar, ingen tejp. Men så är han estet också ända ut i fingerspetsarna. Men huvudsaken är ju att man får det som man själv vill och blir nöjd i slutändan,
    Kram på dej!

    SvaraRadera
  3. Tjenare bruden!!!
    Åhhh Lotten va du e´braaaa!!!!!
    Alltid kloka ord, du verkar harmonisk, jag LÄR MIG AV DIG VETTU!!!!
    :)
    Tänk va bra att man kan lära sig av andra! Vaa?! ;)

    I år har jag kännt så här att näej, det går INTE att hålla på med allt, göra allt, och 1000 projekt hela tiden, det pluppar upp deér jämt MEN JAG ORKAR INTE GÖRA ALlT!!! ;)
    Så nu ska jag bli mera luuuuugn, å inte "dra ista" med allt jämt! Jag måste lugna mig hi hi hi...svårt är det.....

    Ha en trevlig 4:e advent Lotten
    Kraaaaaaaaaaam på dig

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder, vännen!!
    Och tänkvärd läsning. verkligen:)
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Bra sagt Lotten! Jag håller med dig att man ska ta det så lugnt som man bara kan. Jag gör så mycket jag orkar och hinner (och tycker är roligt) och är glad o nöjd med det. Resten får jag vara utan helt enkelt...

    Som när jag har gäster - inte städar jag hela huset heller, men toaletten skiner så man kan spegla sig i kaklet :) (där tänder man ju när man går in...)

    God Jul!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Mitt i prick käraste Lotten, det blir ju inte MER jul bara för att allt är enligt manualen.

    Den där estetgenen får väl helt enkelt ta och coola ner sig lite...

    Kramis/Lena

    SvaraRadera
  7. Vackert Lotten!
    Och klokt skrivet!
    Här råder ingen stress och efter senaste tidens turbulenta händelser så känns det viktigaste att få umgås=))

    Önskar dig en fin Jul!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Hejsan, detta är precis vad jag förespråkar, bort med alla måsten, julen är oftast så glorifierad, och man bygger upp detta drömscenario över hur den ska vara, helst lita Fanny och Alexanderstuk, här är det knappt några klappar, några presentkort som sönerna önskar sig och träffa släkt för att umgås på julafton och sedan bär det iväg till skogarna och där stängs det av fullständigt. DÅ är det min julefrid som kommer...ha det gott Lotten, självklart är det annorlunda att fira jul när man har mindre barn....

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder du Lotten:)

    *fniss* Ja vi har oxå sånt toapapper här hemma (barnens förtjänst) Själv tycker jag det tar emot lite att torka baken på de stackars intet ont anande snögubbarna*fniss* Förra året var det jultomtar och då kände jag stor skuld och var rädd att inte få några julklappar*asg*

    Kram på dig och ta hand om dig i jul

    SvaraRadera
  10. För några år sedan var jag hopplös. Somnade som en stock varje år till Kalle Anka.

    Hur kul var det på en skala???

    Nä jag lärde mig att planera. Jag slår in julklapparna vartefter jag köper dem i stället för dagen innan. Jag bakar massor men i god tid.

    Sedan har vi sedan tio år tillbaka en mysig tradition. Den 23/12 kommer alla mina systrar (4 st) hem till mig med mina familjer. Då är allt klart. Vi dricker glögg, äter gröt och skinkmacka.

    Alla kusinerna sitter och snackar och vi bara myser. Innan alla går hem läser vi julevangeliet.

    Såå himla mysigt.

    Då har man nämligen allt klart den 22 och den 23 börjar man varva ner och tänka sig sedan dess finns det en pigg mamma i den här familjen :D

    Ha en underbar jul och ordet för helgen är NJUTA tillsammans

    Varmaste kramarna Lena

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder du visar! Och mycket vackert skrivet! :)
    Ha en trevlig 4:e advent!
    Kram sandra

    SvaraRadera
  12. Kan du inte typ bleka toapappret så det matchar mer med det vita? *skojar!*
    Kanonfin gardin, helt i min smak ~ ingen söm & ingen strykning ~ helt enkelt kanon!!! :o)

    Julkram,
    Lydias Gröna Fingrar

    SvaraRadera
  13. Underbart inlägg från dig. Tänk vad de flesta stressar runt och jäktar för att allt ska vara så perfekt inför jul. Perfekt för vem??

    Detta är första julen för oss i vårt lilla hus och jag gör faktiskt bara det jag känner för i år. Jag har t ex en liten tradition att varje år gära egen pepparkaksdeg och rita en ny mall till årets pepparkakshus. I år har jag haft så mycket annat att fixa med i huset, saker som jag faktiskt vill ha gjorda. Pepparkakshus vill jag ju gärna också ha men varför? Bara för att jag "alltid" gör det? Nä, en köpt pepparkaksdeg ligger i kylskåpet... känner jag att andan faller på imorgon så gör jag ett hus (med köpta mallar)... eller så försvinner den underbara pepparkaksdegen ner i våra magar utan att gräddas... :)

    Vi myser och njuter istället av ledigheten i år. Hoppas ni får en lika mysig jul!
    Många kramar
    Mia

    SvaraRadera
  14. Jätte bra läsning som vanligt från dig och mycket fina och mysiga bilder.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  15. Så enig med deg Lotten.. Dufar jammen sagt det på rett måte.. Ler***

    jeg kjenner til det der med
    1.åringen... Han er ikke til å stoppe... Luretr på hvor lenge treet får leve her hjemme.. det samme med kulene.. ja, ja- jeg er fornøyd med hele julen 2.juledag uansett, så kanskje det paser meg bra, *fniiis**

    God Jul...håper det blir din drømme jul.. en tid med familien og masse kjærlighet og varme..

    Klemmer White vintage

    SvaraRadera
  16. Visst var hon söt lilla peppis :-))..Gud så du filosoferar såhär innan jul, men du gör det så rätt...Jag skall bara ta det lugnt..å inte stressa :-D Ska ni vara hemma i mellandagarna? Då jag ju EJ kommer iväg på nån resa och faktiskt har lite ledigt...vore det roligt...:-))Ha en riktigt skön Jul vännen...Kram kat

    SvaraRadera
  17. Hej goa Lotten!

    Min mamma har alltid stressat och ska göra allt själv. Men har alldeles för lite tid. Hon är aldrig klar i tid, men det gör ingenting. Jularna hos dem är ändå härliga trots att man möts av dammsugaren som man själv får köra runt med *ler*. Nu har jag tagit över, och vi firar sedan flera år julafton hos oss. Jag har alltid en massa planer, och alldeles för lite tid. Men det blir alltid jättemysigt, och jag har prioriterat på min att göra lista.
    Och jag säger alltid som min mamma
    -Det blir ju julafton i alla fall!

    Ha nu en riktigt skön helg, om vi inte ses innan!!!

    Varmaste kramarna
    Karin

    SvaraRadera
  18. Tänkvärda ord Lotten! Jag är nog knäpp men jag känner mig aldrig stressad inför julen. Jag har prioriterat bort alla måsten, gör bara sånt som jag tycker är kul. Bakar gör jag inte alls eftersom det inte är min grej, barnen bakar med sin mormor istället. Julgodis, slå in julklappar och pyssla, det är mer min melodi, hihi.

    Visst måste det vara underbart att vara befriad från allt vad det estetiska innebär, det tänker jag också på ibland. Har också kompisar som inte bryr sig ett dugg, själv är jag nog också en estetpolis, hihi.

    Underbara bilder som alltid här hos dig, du är en stor inspirationskälla!!!!!

    Många kramar
    Marie

    SvaraRadera
  19. Hej Lotte.
    Jeg er tit på din blog. Jeg får rigtig meget inspiration og masser af gode ideer. Tak for det. Rigtig god jul til dig og din familie.
    Med venlig hilsen Ulla Skjoldager
    www.fruskjoldager.dk

    SvaraRadera
  20. Du är klok du Lotten. Det var precis dessa ord jag behövde läsa. Nu ska jag ta det lugnt och bara känna in julen, för det blir ju jul ändå även om det inte är rent bakom badkaret ;)

    Stor julkram!

    SvaraRadera
  21. Du har så rätt så med dina kloka råd. Ja vad skulle hända om det inte blev som vi tänkte?......ingenting förmodligen, inget farligt i alla fall nej det blir som det blir ändå och tänk vad mycket lättare det går om alla hjälps åt med mat och dyligt inför jul.
    Vill se din gran nuuuuuuuuuuuuuu.
    Kram vännen min/Ingela.

    SvaraRadera
  22. Alltid lika klok.
    Jag ska berätta en hemlighet. Du har fått mig att bli en bättre människa. Jo det är sant. Jag har alltid rusat runt i livet för att fixa än det ena och än det andra. Men sällan för min egen skull. Utan bara för att vara den där duktiga mamman, hustrun, dottern, vännen etc. Men dina tänkvärda ord har gått rakt in i mitt hjärta och öppnat upp mitt sinne.Fått mig att känna mig bra och kunna njuta i allafall. Lotten, vi har aldrig träffats men du känns som en bästa vän för mig.
    Nu vill jag önska dig den finaste av alla jular.
    För det ska jag ha :D

    Dessutom har du nåt hos mig...

    Varma kramar Viveka

    SvaraRadera
  23. Vackert, klokt och underbart!!!

    God Jul på dig!

    Kramar
    Ann-Helen

    SvaraRadera
  24. Så snyggt det blev med gasväven! Jättesmart ju! Gillar också ditt fina julpynt! Jag har en dotter på 9 månader som kör fram till granarna med gåstolen och börjar dra intresserat...det hade nog varit bäst att ha julgranen ute någonstanns.. men jag trodde inte att det skulle behövas i år! ;O)

    Ohhh, jag är också så där sjukt perfektionistiskt som du beskriver det...och går i taket inombords när det dyker upp några hiskeliga prylar från någon gammal släkting! Då får man sig verkligen en tankeställare och skäms... att man direkt funderar på var man kan gömma undan den där prylen tills de kommer nästa gång! FY på mig! Det är ett hiskeligt I-landsproblem och jag känner mig oerhört otacksam och hemsk... men det är något inuti som du beskriver... som får en helt ojämn och i obalans och så LYSER det felaktiga i ögonen tills man gör vid det! Ja, jag känner igen det där! ;O)

    I alla fall ha perfektionisten i mig fått gå i ide ett tag då barnen drar fram och drar fram och jag plockar och plockar... men man orkar ju inte till slut och ger upp! Jag ska verkligen tassa runt i raggsockar och spela spel i jul.. det får mig att må mycket bättre!

    Tack för fin inspiration!
    Har du sett tävlingen i lucka 19 hos mig förresten?

    Kramis!

    SvaraRadera
  25. Åh du har så himla mycket fint i din blogg!! :)
    Och visst borde julen vara en harmonisk och skön tid! :)

    God jul och kram //Johanna

    SvaraRadera
  26. Vilka underbara och fina bilder. Vad mycket vackert det finns i ditt hem och ditt uterum verkar vara helt fantastiskt. Jag känner så väl igen mig i din beskrivning av julstressen. Man hinner inte riktigt njuta eller fatta att det snart är jul på grund av alla måsten man har skaffat sig. Jag tänker alltid att nästa jul blir bättre, men som du skrev, man ska leva här och nu.
    Kram på dig.
    /Ida

    SvaraRadera
  27. kikar in för att önska er en riktigt skön jul

    Kram M

    SvaraRadera
  28. Hej, hej!
    Det är lätt att glöma vad som är viktigt med julen...för det är väl att vara med sina nära och kära. Men klart man vill ha fint också :)
    Gasväven är ju helt genialt, snyggt!
    Jag njuter av alla fina bilder från uterummet mmmm.
    Stor kram
    Caroline

    SvaraRadera
  29. Du har så rätt, inte vill man väl känna sig helt utschasad när julen äntligen kommer!?
    Näe, då ska man ha ordentligt med lugn tid för varandra i familjen eller hur.
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  30. Håller med om att det vore enklare om man inte störde sig på småsaker som tex att kuddarna inte matchar varandra exakt eller att en blomkruka är vriden åt fel håll eller du vet vad jag menar men samtidigt är det ju ett intresse och det är ju så himla roligt. Jag har lärt mig att inte stressa ihjäl mig till jul utan att planera det som ska göras, och jag känner mig helt lugn i år och bara njuter allt är klart och det är så skönt.
    God jul och kram från Susanne

    SvaraRadera
  31. Mycket tänkvärt Lotten! Vi vill alla på något sätt överträffa oss själva!! Man lär sig väll med tiden hoppas jag!
    Vackra bilder ifrån ditt uterum! och underbar dagbädd!

    kram Marina

    SvaraRadera
  32. Ville bara kika in o önska dig
    en riktigt God Jul!!!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  33. Hei, dine kloke ord er lest og tatt inn.. Er bare innom for å ønske deg en fredfylt jul og et godt nytt år. Takk for all inspirasjon i året som har gått.. Kos deg. Kristin

    SvaraRadera
  34. Hej Lotten jag kunde inte ha sagt det bättre själv...*LER*
    God JUl vännen!
    Annica.

    SvaraRadera
  35. Tusen tack! En underbar jul till dej åxå. Nu kan du se hur rummet blev färdigt.

    Visst är gasväv helt underbart och du visar så fiiina bilder som vanligt. Ska bli spännande och se hur din gran ser ut.

    Många kramar Åsa

    SvaraRadera
  36. Vise ord du har skrevet Lottan:-) En rigtig glædelig jul ønsker jeg dig her fra Danmark:-)

    Stooooor Kram fra Pia

    SvaraRadera
  37. Ljuvliga bilder, och tankvärd läsning..!

    : )

    Ha en underbar JUL du också min vän!

    Julkram från Jenny

    <3

    SvaraRadera
  38. Vet du - vår julgran dängde i marken och blev aldeles sne i toppen - kan göra en galen!

    De där gardinerna gillar jag verkligen - inte ett stygn!

    Du ger alltid massor med inspiration - nu fastnade jag ändå mest för järnsången - ljuvlig!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  39. Hej Lotten!
    Hi, hi...fnissade igenkännande om det där med motiv på toapappret...
    Ja visst är det tokigt hur det blivit med julen nu för tiden. Här hemma tar vi det ganska coolt ändå. Försöker strunta i det som inte är så viktigt och köper mycket som redan är färdigt...
    Härliga smällkarameller ni pysslat ihop...
    Kram och god jul!!!
    Susanne♥

    SvaraRadera
  40. Som vanligt får man en tanke ställare när man läser din blogg,,,,för visst är det så som du skriver i mångt o mycke,,,,
    Vill önska dig en riktigt god jul och massor med Ljus & Kärlek många kramar Sari

    SvaraRadera
  41. Hej Lotten.... God jul och Gott Nytt år,,, till dig och familjen oxå....
    - Vet du????? idag har vi skickat paket till dig!!! hihi fniss å skratt...

    Kram josse

    SvaraRadera
  42. Så sant, så sant Lotten!
    Vill önska dig och de dina en riktigt fin Jul!!
    kramis

    SvaraRadera
  43. Vilken underbar julstämning det råder hos dig! Ville nu titta in innan jag tar jul och önska dig och de dina en riktigt God Jul, kramar Petra E Romantiska Hem

    SvaraRadera
  44. *~*~*~*Merry Christmas*~*~*~*
    enjoy the holiday hugs from Tanja

    SvaraRadera
  45. Sååå sant såå sant..
    Men i själen känns det toppen om jag har hunnit städa toan och bakom badkaret..jag vet,,jag är knasig..obotlig...
    Himmel vad mycket fint du visar oss..
    Ha nu en alldeles underbart fin Jul
    GOD JUL och största kramen från mig Anette

    SvaraRadera
  46. Hej
    Vill önska dig en riktigt mysig jul!!!!!
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  47. Så vackert, så skirt, så romantiskt så stämningsfullt och så vackra foton! Mycket njutbart Lotten, jag vill önska dig och din familj en riktigt GOD JUL!!! Mari.

    SvaraRadera
  48. Åhhhh, vad jag behövde hör adet där nu Lotten...vi lägger nog ribban alltför högt.

    Dessutom så är jag så förbaskade förkyld...snor i hela hjärnan, har inte med hälften av pyntningen och städningen, INTE bakat pepparkakor med barnen...eller för den delen gjort något pepparkakshus.

    Dessutom ska jag släääpa mig till butiken och jobba till kl. 18.00 ikväll med sprängande huvudvärk...uschiamig...hör du var jag tycker synd om mig själv nu?

    Jag ville egentligen bara kika in och önska dig och de dina en alldeles fantastisk mysig och härlig jul.

    varmaste glöggkramar från mig till dig.

    SvaraRadera
  49. Hej Vännen. Jag kikar in för att änska dig och dina kära en riktigt GOD JUL. Kram Tina

    SvaraRadera
  50. Hejsan Hoppsan!!

    Jag ville me´ Önska dig en riktigt Goood-Juuuul!!

    Kraaaaam

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg