stooora öron...

...för att hitta rätt!!!







eftertanke
.................
"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon person måste jag visserligen förstå mer än vad hon/han gör,
men först och främst förstå det hon/han förstår.
Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera.
Vill jag endå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andra i stället för att hjälpa.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa."
.............................................................................
nu hänger jag på örontemat här...idag är det riktiga öron!!!
otroligt visa ord skrivna av sören kirkegard,
tänker på dom ofta och har dom på väggen på mitt arbetsrum.
ingen människa kan jämföras med en annan och ingen har samma förutsättningar,
alla människor har en kraft nånstans, det gäller bara att hitta den,
mitt jobb är att just att vara den ledsagaren,
för att hitta rätt är det ett måste att ha stooora öron och liten mun för att att inte själv bli huvudperson!
nu har jag snarr varit hemma med lilleman i ett år, snart är jag på jobbet igen!
ha den bästa av dagar!
lotten som hela tiden tränar för att få elefantöron

Kommentarer

  1. Hej Lotten!
    Det var verkligen kloka ord! Värda att sparas och tänka efter lite ibland!

    Så fina bilder du visar från ditt ljuvliga hus! Jag tänker fortfarande på din underbara dukning!

    Ha nu en riktigt bra start på denna vecka!

    Många kramar
    Karin

    SvaraRadera
  2. JA, verkligen tänkvärda om som kan läsas om och om igen...
    När man läser dina inlägg så förstår man att du jobbar med människor. I ditt sätt att uttrycka dej genom att skriva och formulera dej samt alla tänkvärda ord så delar du med dej av så mycket mer än du kan ana, tack!
    Förstår att det känns lite kluvet med att mammaledigheten lider mot sitt slut, det känns aldrig riktigt bra att lämna sitt barn för att någon annan ska ta hand om det. Men det måste ju gå och sedan är det bara att göra det bästa av situationen och njuta extra av den tid man är ledig tillsammans. Há en bra dag du och lilleman! kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jättefina ord och än mer otroligt fina bilder du visar.. helt otroliga..
    kram Kram linda

    SvaraRadera
  5. Hej gulliga du, ja vilka kloka ord, de orden tror jag alla skulle behöva ha stort skrivna någonstans så att man inte glömmer bort dom.Jag försöker att tänka mycket så i mitt jobb för att få människor att känna värde, det är ju inte alltid så lätt när man jobbar inom psykiatrin många människor fastnar lätt i ett mönster som är svårt att ta sig ur.

    Vad fint du har det Lotten alltid så vackra bilder.
    Kram på dig/Ingela

    SvaraRadera
  6. Fina ord och vacker bild på blommor. Tankvärt.
    Jag hoppas också på en ny bloggträff. Vore mysigt nu i höstmörkret. Tack för dina gulliga ord på min blogg.

    Kram

    Mari

    SvaraRadera
  7. Mycket kloka ord serverar du som vanligt! Ödmjukhet är något som borde användas mycket ofta... men många vet inte ens vad det betyder...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  8. Du är klok som en uggla du! Ödmjuka människor är vansinnigt attraktiva. Själv håller jag å att lära mig att inte BARA vara den som lyssnar...

    /Lena

    SvaraRadera
  9. De där orden; de är så sanna.
    Jag jobbar med blinda elever med tilläggshandikapp och har själv läst den ganska så många gånger. Så fin:)

    Ha en härlig kväll.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  10. Såååå sant Lotten det du skriver. Riktigt härligt att få läsa det och "påminna sig själv". Tack för att du la upp det på bloggen. Kram!!

    SvaraRadera
  11. Fina och tänkvärda ord du delar med dig av!

    Ha en fin kväll!

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra bilder...och så kloka ord. Tänk om de skulle vara rättesnöre för alla människor...
    Lycka till då du börjar jobba igen!

    SvaraRadera
  13. Hej!!
    ja du..det där är sanna ord..

    Verkligen tänkvärt..
    Underbara bilder..

    krma anna

    SvaraRadera
  14. Hej! Det där var tänkvärda ord! Det är verkligen en konst att vara en bra lyssnare! I mitt jobb så märker jag ju helt klart att folk väldigt gärna vill prata om sig och sitt. Det är verkligen trevligt att komma folk inpå livet, men somliga borde lära sig att dämpa sig en aning...man får reda på alla släktfejder, otacksamheter...ja tyvärr pratas det lite för mycket negativt om andra lite alltför ofta! Fast MÅNGA är också supergulliga tack och lov! Kram Tulipa

    SvaraRadera
  15. Hej min Lotten, väldigt kloka ord, läste dom flera gånger, mycket tänkvärda och får en verkligen att stanna till, ljuva bilder som alltid från ditt hem, ha det gott Lotten, vill du inte komma på bloggträff, det är välan inte så långt? kram VIOLAN

    SvaraRadera
  16. Men, kooooooooom då! Kramis och försök få med dig någon mer från trakterna

    SvaraRadera
  17. VÄLDIGT tänkvärt vännen..!

    TACK för din kommentar, gulligt det där med "Jennymapp" tycker jag...

    : )

    KRAM & ha en fin vecka!

    /Jenny

    <3

    SvaraRadera
  18. Hei! Jeg bare må innrømme at jeg holdt nesten pusten mens jeg var inne på din blogg! Såååå lekkert du har det og vakre bilder du viser..

    Er det ok at jeg legger det til på min liste? Kommer nok til å titte inom deg ofte, her var det mye koselig å lese, men helt fantastisk..du har den vakreste musikken... Svart trosten er det nydeligeste jeg vet å høre...Får en indre ro og styrke lisom bare ved å lytte...

    Ønsker deg og dine en koselig kveld!

    Klemmer White vintage. Heidi-anitha

    SvaraRadera
  19. Mycket klokt oh tänkvärt du Lotten! Har läst det ett par gånger.
    Jättevackert du har i ditt hem!
    Oj, ett år går fort, ja då är det väl dags att spetsa elefantöronen :D
    Må så gott du gums!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  20. Mycket fina och kloka ord som du lämnar ut till oss.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  21. Hej vännen så underbar du skriver, värt att stanna upp och tänka ett slag.
    Ha en mysig vecka.
    Kramis Tess

    SvaraRadera
  22. Ja det där kan man inte höra nog av. Jag som är förskollärare värnar mycket om alla de olika barnens möjligheter. Blir så arg när de inte får det som de behöver.
    Jag tar med mig både bilder och ord och njuter i veckan av det.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  23. Så tänkvärt och vackert!!
    Lite vemodigt då saker går mot sitt slut och då det gäller ens barn blir det än mer jobbigt. Det kommer att gå bra ska du se!!
    Vilka vackra bilder du visar, helt bedårande!!
    Kram Ina

    SvaraRadera
  24. Hej min vän.

    Det är verkligen tänkvärda och kloka ord. Om alla skulle sträva efter det så skulle nog denna värld se betydligt bättre ut.

    Vilka underbara bilder du visar från ditt vackra hem. Ögongodis för hela slanten :-).
    Nu ska jag krypa till kojs, gäääsp.

    Ha en härlig dag imorgon!

    Gonatt kraam
    Melinda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg