blomsterinspiration!

mina trädgårdsbiblar!


hej, nu sitter jag och har grävarmar...mycket har hänt i helgen i rabatterna, det började med att en häckremsa svängdes och helt plötsligt hade jag massor av buxbom över, en spalje av armeringsnät har flyttats.
först känndes det helt oövervinnligt med all bråte som nu är på tomten efter bygget, hur mycket krukor kan man ha...försökte rensa, tog bort tre stycken, hihi!
har nog varit ekorre i mitt tidigare liv!
sen föll det iaf på plats, ska visa nån dag vad jag gjort..
helt plötsligt hade jag början på en pergola på min gavel.
inspiratio har jag hämtat från boken franska fornemmelser.
kolla bilden nedan det är min slurpbild...jag har den som inspiration så får vi se vad det blir! det där järnstaketet gör mig knäsvag, är det nån som har...och vill bli av med,
hållå jag kommer!!!

lite fikapauser måste man ha, med en stor ballja te och de senaste bokköpen i knät med en härlig pläd omkring sig. det är så härligt att komma nära trädgården, sippa lite på teet ...så kommer findusgumman och kurar ihop sig i knät
båda böckerna kan jag rekommendera på det varmaste, stor dreggelfaktor...
sen kommer lusten igen och så gräver jag upp nåt annat och flyttar,
alltså det här är det roligaste jag vet, slår allt!






ha det gott alla underbara människor!

tack för att ni kommer hit och tack för alla underara tillrop!

kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam lotten

Kommentarer

  1. Tack för tipsen! Jag är i desperat behov av lite tips för en vacker blommande sommar i trädgården. Tänkte att i år DÅ ska det äntligen bli av att jag planterar lite...

    Får se hur det blir med det för idag hittade jag ännu en gång en sak som måste åtgärdas pronto! Vår altan...*suck* Röta i några bärande stolpar...Hur mycket kan egentligen en besiktningsman missa?!

    Jaja, får jag ingen egen vacker trädgård i sommar kan jag ju alltid titta i de böcker du föreslagit eller så tittar jag helt enkelt in på din blogg:)

    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. så mysigt det ser ut där på din altan...

    vad spännande det låter me ditt trädgårds fix..ska bli så roligt att se...

    jag har fixat lite här med..en stor låda har byggts av gamla bräder...har målat dem i lasyr med järnvitrolfärg i..mycket snyggt...ska fylla lådan med rosor och lavendel...

    had et så gott vännen..
    kram anna

    SvaraRadera
  3. Jag kan se dig hur du har hållit på i trädgården. Du får det säkert som du vill ha det. Det där järnstaketet kommer du säkert att hitta.
    Du ska ha en fortsatt skön söndag.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Värst vad du fixar och donar :) Härligt att passa på att vara ute så mycket man kan nu när vädret tillåter!
    Önskar att jag också hade gröna fingrar. Man kanske kan skaffa sig....
    Ha en bra kväll.
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte också köpa den Danska trädgårdsboken, när Adlibris tar hem den alltså...

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  6. Oj, vad du har jobbat på, det ska bli kul att se resultatet sen, spännande !!

    Ha en skön söndagskväll !
    kram
    Camilla

    SvaraRadera
  7. Låter som det blir jättefint! Och den boken har inspirerat många!! Dessutom såg jag att vi har likadana koppar, det är min favorit till téet!

    SvaraRadera
  8. Men guuuuud vad sugen jag blir på att röja i rabatterna - tyvärr är snöskoveln det enda redskap som funkar här uppe just nu!

    Den där boken måste jag nog investera i en vacker dag!

    Kolla in på min sida vilka bilder jag snöat in på!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  9. Låter som om det är fullt ös i din trädgård! Jag är lite sugen på att skaffa den där boken franska förnimmelser (ja jag är en av de typ två personer i bloggvärlden som fortfarande inte skaffat den). Vilken härlig lite myshörna du har att sitta i och filosofera och drömma om ditt järnstaket...Ha det så bra/Kramelikram på dig

    P.s tack för den vänliga kommentaren på min sida, att du är ett av mina fans, det värmer!

    SvaraRadera
  10. Man blir ju extremt fixar sugen när man läser hos dig. Jag som bara latat mig i helgen. Böckerna ska jag kolla in. Dom där muggarna är goda, jag har likadana.
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  11. Ååå så mysigt det ser ut..stod faktiskt i bokhandeln häromdan o dregla i trädgårdsböcker!!!ÅÅ så mycket man vill göra.....
    Japp, ror med du vart ekorre i ditt tidigare liv..eller trädgårdsmästarinna på ett stort vackert slott!!!

    Ja Engla...sååå otäckt..ja våra han somna innan de fick reda på det...usch..man bara ryser!!


    Ha en skön Söndag!!!!
    Kramizzz ♥ Millizzzzz

    SvaraRadera
  12. Hej Lotten! Vad härligt det ser ut att sitta i den där stolen! Men hinner du ?? Tänkte du har ju en liten knodd du också. Blir tokig på att aldrig kunna sitta i lugn o ro. Staketet är urläckert! Vill ha, jag också ... Och ritningarna. Vet du, jag ritar i powerpoint. Det funkar helt OK faktiskt. Våra förra ritningar gick igenom direkt med ppt. Men å andra sidan, det är så himla olika beroende vem man får som handläggare. Vår nya är inte lika snabb ... KRAM!

    SvaraRadera
  13. Det låter som du haft en jätte härlig helg! Både pyssel i trädgården och en filt ute på altan, den där filten och théet det har visst jag missat :-)
    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  14. Härliga böcker att frossa och inspireras av!!

    Ha det gott, kram!

    SvaraRadera
  15. Ja de böckerna är underbara...så mycket inspiration...och vilken fantastisk trädgård ni har...ser på bilderna att du har både vita och gröna fingrar *fniss* mina är bara vita men jag försöker få lite grönt också så gott det går :-)...gräver om och flyttar titt som tätt...gubben blir knas på mig varje vår och höst då jag har nya planer för trädgården...men kul är det...härligt när man kan sitta ute en stund i friska luften med fårskinn och pläd..mmm livskvalitet på högsta nivå och helt gratis också :-) Kram Paula

    SvaraRadera
  16. Ja,visst är böckerna trevligt & bra med mycket inspiration...

    Det är så härligt att man kan börja påta lite ute,även om vi inte haft något riktigt uteväder,har tagit fram mina ormhasslar ur vintersömn...de har bott i jutesäck med frigolit...
    & planterat lite pensèer. Du har verkligen legat i...

    Ha det så gott!
    Kram
    L-Lott

    SvaraRadera
  17. Åhh jag blir alldeles sjuk när bläddrar runt i din blogg du har sååå mycket fint, och man får sån trädgårdinspiration när man är in till dig. Ha det gott. Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Hejsan jag får tacka för utmärkelsen,,.. Ha det gott

    Kramar Daniel

    SvaraRadera
  19. Godmorgon Lotten!
    Jag älskar också Jeanne D´Arcs böcker, de är helt ljuvliga! Man kan bläddra om och om igen i dem, man hittar alltid ny inspiration.
    Ska bli spännande att få se bilder på vad du har gjort i trädgården!
    Vi ägnade också hela dagen i trädgården igår, rensade, klippte ner lite mer växter, fick upp de nya blomlådorna under fönstren m.m. Såååå härligt!

    Vad mysigt det ser ut att sitta där invirad i pläden, här har vi inte fått ut några trädgårdmöbler än. Fikat intogs igår på sandlådekanten, hihi.

    Ha en bra vecka!
    kramar Marie

    SvaraRadera
  20. hej lotten!! vilka underbara bilder du visar i alla inlägg :) du verkar ha samma motivation som mig i trädgården, dock är vi nyinflyttade och vår trädgård är inte rörd på 4 år.. så här är det mycket att ta tag i, men jag har hunnit en bit på väg. kommer kika in här fler gånger för inspiration :)

    tack för den fina kommentaren om tapeterna :)den till vardagsrummet är uppsatt nu, blev toppenfint :)

    stor kram sara

    SvaraRadera
  21. Viken härlig blogg du har...gillar oxå trädgård o kan tänka mej att hätr kan man verkligen få tips!Må gott.P

    SvaraRadera
  22. Visst dreglar man när man läser i de härliga böckerna...
    Man vill ju göra sååå mycket
    tyvärr har jag inget sånt staket, men det vill jag också haaa
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  23. Visst är den bra Franska förnimelser vi har den boken också.....Kram på dig/Majsan

    SvaraRadera
  24. Tack för inspirationen och boktipsen....kommer att bli fint...i allt du gör....

    SvaraRadera
  25. Slurpbild - vilket underbart ord, ha ha! Låter så mycket bättre än dreggelbild som jag brukar säga ;-)

    Hela din blogg andas inspiration, det ska bli så KUL att se vad du hittar på nu när det börjar bli väder för att vara ute och fixa.

    Kram!

    Karin

    SvaraRadera
  26. Vilken mysig blogg du har, med massor av fina bilder. Och vilken trädgård, jisses!
    Underbar...
    Ha de gott!
    / jennie

    SvaraRadera
  27. Blir alltid så impad över dina vackra bilder! Om jag inte vore på jobbet nu så skulle jag ta mig en fika ute i solen och läsa en massa härliga böcker och inredn tidnignar. Blev så sugen när jag läste ditt inlägg..Ha en bra måndag! Kram Kerstin

    SvaraRadera
  28. Hejsan!

    Men så flitig du är.....skulle behöva massa ideer och ork till vår trädgård den är inte alls så rolig.
    Och så mysigt du har haft det i pausen.....

    HA´en skön vecka!
    Miamaria

    SvaraRadera
  29. Fina böcker du har...Är skönt att få sitta och njuta av lite inspirerande böcker med en kopp kaffe....Ha en bra dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  30. Tack för tipsen!

    Ser fram emot bilder senare..
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  31. Oj vad härligt med trädgård jag är så avundsjuk. Skulle också vilja sitta i trädgården och dricka te i en sån fin stol. Men här har snöat hela dagen så otroligt trist.
    Mvh Susanne

    SvaraRadera
  32. Kan riktigt se mig dig sitta där och sippa te och mysa med dina böcker. Har en liknande stol som snart får åka fram!
    Hur stor är din trädgård? Har du förvandlat den mycket under de åren du har bott där? Nog en dum fråga...det har du ju, det vet jag redan!! Jag var ute en hel del igår...började rafsa i rabatter lite här och där, det kändes skönt att komma igång. Dock så har sorkar ätit upp 3 växter i en rabatt...det var stora hål och inga rötter kvar. Jag satte trollhasselkvisten i en kruka istället, det blev också bra!

    Har du något tips på snabbväxande vacker väldoftande klängros...gärna vit eller rosa? Tänkte ha den som ingång till min kommande grönsaks/örtträdgård.
    Kram systeryster
    Ann

    SvaraRadera
  33. Men hej gumman.

    Å vad jag önskar att jag hade kunnat skriva det du skrev. "Här har det hänt massor..." ;-) Och du är ju också småbarnsmor, så inför dig kan jag inte ens skylla på det!!

    Ta kort på resultatet! Mer, mer!! Vadå omättlig? Bilderna du visade var mycket förföriska, som tagna ur de böcker du vurmar för. Jag har också "Trädgårdens rum" och "Trädgårdsdesign". Nu kan jag tyvärr inte läsa i dem nåt mer eftersom de har klistrats ihop av att jag har dreglat så mycket över dem.

    Många kramar till min älsklings-Lotten från en som snart ska gå ut och GRÄVA i vredesmod. :-)

    SvaraRadera
  34. Vilken energi Lotten!
    Härligt! Och böckerna ser så underbara ut... Själv har jag dock inte några bra trädgårdsböcker... Ska fixas...

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  35. Oj vad du fixar och donar...har inte kommit så långt med trädgården än..Det är inte min starka sida så din inspiration hoppas jag ska smitta av sig..och ge mig lite tips och idéer..
    Hade gott! Kram Maria

    SvaraRadera
  36. Tack för tipsen! Idag har jag tänkt ett litet ljus... Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Karin

    SvaraRadera
  37. Hej Lotten! Su kanske är värsta powerpointproffset men ett tips om du ska rita i powerpoint - om du markerar en rektangel exempelvis så kan du ställa in exakt storlek och position under fliken format och sen objekt. Det underlättar massor och man får allt skalenligt. Lycka till! Det är riktigt skoj. Ska snart lägga ut fler ritningar. Det produceras i en otroligt snabb takt här nu. Vill komma igång - nu!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  38. Kul att det är fler som gillar trädgård! Själv är jag mycket begränsad pga av nacken i år.

    Tack för dina fina kommentarer hos mig jämt!

    Ja, ikväll går alla mina tankar till Engla o hennes stackars nära o kära. Hur kan man överleva ngt sådant?

    Blir dock alltid så glad när du varit o "hälsat på" hos mig!!!

    Många kramar
    Lena

    SvaraRadera
  39. oj vad nyfiken jag blir på ditt projekt,här har vi mycket snö kvar som vi fick förra veckan vill bara ut och gräva dammen och regla spången som ska bli kram Maria(döras lite överraskningar och p.s först blir det målning och tapetsering i veckan för gubben åker till Kina imorgon och då brukar det alltid projekt....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg