järnspikars göran är död!

hej! idag kliver vi in till ebba, min dotter! det här är en fantasi-och kärleksfull nioåring och har alltid nåt på gång. ebba är inte av den pedante typen som äldste sonen är, hon har dammgömmor, släpar in grejjor från skogen... och så älskar hon att byta kläder, ofta!



i förra vecka satt jag och tittade på "rent hus" på tv, otroligt märlig tv underhållninng. det går ut på att komma hem till nån som lever som en gris och sedan röjja upp det. damerna som gör det är faktiskt väldigt roliga, speciellt den ena, vi skrattade så gott, ebba och jag.
de pratade om hemmet som de var i som ett grävlinggryt, att t om i ett sånt var det mer ordning! när vi sedan kommer upp i ebbas rum tystnade skattet något, här kanske inte var ett gryt men snudd på... jag har nu hjälpt henne att sortera, rensa, torka...och nu har allt fått en plats, finallly!!!
och nu till göran då, vem i herrans namn är det??? jo, ebba har namngett den enda blomma hon har på rummet till just göran, och han höll faktiskt på att kila viare där i bråten, men mamma har lite gröna fingrr så han har fått omvårdnad och nu står han och kippar efter andan i ebbas fönster igen...


appropå göran, så vet ni att det finns fler chefer i sverige som heter göran än vad det finns kvinnliga chefer totalt, det här har nån på DI (dagens industri) undersökt och det har startat ett kvinnligt nätverk som just heter "göran"efter denna sanning. denna lilla vetskap säger så mycket, har vi tjejer verkligen samma möjligheter? tveksam!
storkram till er alla som heter göran och ni som inte heter det med! lotten

Kommentarer

  1. Vilken tur att Göran kunde räddas :)

    Fint barnrum!

    Jag har också gjort decoupage med samma servett som på stolsitsen, den är SÅ FIN !

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  2. hej!!

    vad bra att du räddade blomman...

    visst städprogrammmet är bra...men tänk de stackarna som lever i det äckliga kaoset..
    Fint din dotter har på rummet..så fina detaljer..verkligen urcharmigt...

    Här är det ett lustigt väder idag..ena stunden regn andra stunden sol och värme och så skiftar det igen..
    märkligt..
    I dag så har mina två äldsta barn 12 och 10 år gamla fått ta bussen till simhallen själva..så glada de var för det..tur att mobiltelefonen är uppfunnen så man kan hålla kontakten..
    ha det gott..
    kram anna

    SvaraRadera
  3. Hej du!

    Vilken tur hihi!

    Ja frakten är saftig, beror lite på vad man beställer. Jag beställde en hel del så egentligen blir det väl inte dyrare än bensinpengar in till stan.

    Kram/Julia

    SvaraRadera
  4. Hej Lotten!
    HI,hi...Hälsa Göran att han ska krya på sig...
    Åh, vilket fint rum hon har!
    kramisar singing Susanne

    SvaraRadera
  5. När jag läste din beskrivning av din dotter kunde det lika gärna ha handlat om min 9-åriga dotter! Med lite tur låter sig min lilltjej inspireras av "Rent hus" hon också, tro mig, det behövs...

    Fina bilder från rummet, speciellt skrivbordet är en pärla!

    Vet du vad, om jag hade fötts som pojke hade jag fått heta Jörgen eller Göran..! En otrolig tur att jag blev tjej, alltså *fniss* Å andra sidan hade jag kanske haft ett toppjobb då!

    Kram!

    Karin

    SvaraRadera
  6. Vilket fint rum din dotter har! Och skönt att Görans liv gick att rädda :)!!

    Helt galet att det finns fler Göran-chefer än kvinnliga chefer! Man häpnar...

    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  7. Åhh vad skönt att Göran lever!:-)

    Såg fint ut i dotterns rum, tycker jag!Väldigt fint skrivbord.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Vilket roligt inlägg!Tur att du kunde rädda stackars Göran.Min dotter(Embla)är den stökigare av mina barn med, sonen(som är 9) har bättre ordning.Den hunden längst ned till vänster har hon med den heter Vilda Matilda.Tycker det där städprogrammet är lite i äckligaste laget,tänk hur folk kan ha det ändå fast de egentligen verkar vara helt vanliga.Ha en bra kväll, kram Katta

    SvaraRadera
  9. Tänk vad TV program kan göra!! Tänk om mina flickor speciellt minstingen kunde reagera som Ebba gjorde, vad lycklig deras mamma skulle bli!!!

    Vad fint rum hon har, nu ser det ju verkligen fint och städat ut!
    Tur att du kunde hjälpa henne med stackars Göran*hihi*

    Ha det gott!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  10. Hej vännen!

    Hihi stackars Göran...otroligt gulligt att döpa blomman till just Göran tycker jag.

    Vilket fint rum dottern har!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. En sådan tur att Göran kunde räddas. Vilket sött rum hon har din tös.
    Mamma C

    SvaraRadera
  12. Vet du Lotten, du skriver så himla bra jämnt, idag skrattar jag så att jag nästan gråter, hihi. Vilken tur att Göran kunde räddas från sitt öde!!!!! Ebbas rum ser jättefint ut! Gillar skrivbordet, det skulle jag gärna komma och tjuva, letar som en tok efter något liknande till min Elsas rum.

    Visst är det där städprogrammet ett konstigt underhållningprogram, jag kommer på mig själv med att bara sitta och stirra, hur kan man leva så!!!!

    Ha en bra onsdag!
    Kram från en som inte heter Göran.

    SvaraRadera
  13. Göran 1 var skönt att höra att du klarade livhanken!
    Göran 2 var det värsta jag hört, är det verkligen så?
    Vad fint din dotter har på rummet!
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  14. Hej.
    Bra att du har gröna fingrar så Göran kunde räddas. Kommer att hälsa på dig fler gånger du hade mycket fint att se på. Ha det gott.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. hej jag är en nära och bra koooooooooooooooooooooooooooommpis till ebba. som jag tycker är ebbas stol aningen sliten men som andra tycker så verkar de vara modärnt att vara sliten.

    SvaraRadera
  16. Men sicken tur för Göran.....

    Och städprogrammet är ju bra sliskigt isch...det ryser i kroppen.....

    HA´det så gott!
    Miamaria

    SvaraRadera
  17. Vilket härligt inlägg & urmysigt barnrum! ☺

    Kram Jes

    SvaraRadera
  18. Oj vilket otroligt vackert rum Ebba verkar att ha. Javisst är det väl snukligt med "rent hus" att de inte skäms att leva på det sättet iallafall när de har barn, om jag var barn i en sådan familj skulle jag nog inte ta hem vänner, och jag undrar hur deras kompisars reaktioner var på tv programmet.... tråkigt att säga men säkert inte så schyssta.
    HA en go kväll! KRAM Petra

    SvaraRadera
  19. God Kvällsingen!!!

    Hej på er...så fint du har Ebba...så sött rum..vilken säng!!!
    Rena flickdrömmen ju...Du är nog som mina 2 tjejer..,de bara älskar att byta kläder...så våran klädkammare är INTE kul...;)

    O mamma...Tac för gissningar grattningar o så gulliga ord från dig!!!Alltids kul när du kikar in ju!!!

    Nu är barnen nattade , kväll , sitter i soffan till Tv,n..så skönt...o äntlign kn jag blogga igen..Nätet legat nere här...så jag höll på att bli alldeles tokig ju!!!!

    Lite lätt bloggabstinens ju!!

    Ha en go kväll!!
    ~~♥ Mille Mamman ♥~~

    SvaraRadera
  20. hihi;9) Glömde ju....

    Svärfar heter Göran....han är med chef!!
    Fast i norge...;)

    SvaraRadera
  21. Hej Lotten!!
    Tack för din gulliga kommentar.
    ja det är samma hall.. tror det knappt själv är hel nöjd..
    Men vilket gullit rum din dotter har ..jag gillar stolen..
    vad skönt att Göran kvicknade till.. Ha en bra kväll!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  22. Hejsan! Hittade din blogg nu i kväll . Vad mycket kul att läsa och fint att titta på!
    Tittar också på det där äckelsmutsprogrammet ,å tänk efter förra avsnitet så fick jag lite samma känsla som du när jag gick in i min yngsta sons rum....lego över hela golvet blandat med innegångsfår!!! Så det blev ett par timmars plöjande ....Kram Stina

    SvaraRadera
  23. hej som jag har hört rädar du liv på ebbas blommer jag hade en blomma som dog den hete nils synd att inte du var där så kanse nils levde nu.

    SvaraRadera
  24. Vilka fina barnrum i vackra ljuva färger... Och en stjärna är väl jätte bra, men visst är det tufft när man stannar upp det har ju jag gjort, men nu blev det lite jädrar annamma igen när jag märkte att det hänt lite igen :-) Kram kram och tack för dina härliga bilder än en gång. Malin

    SvaraRadera
  25. Det var jo bra at dere "fant igjen" datterens rom, for det ser jo veldig fint ut!
    Jeg er veldig spent på hvordan rommene til mine døtre blir, tror nok det blir kaotiske tilstander... Før hadde de rom sammen, kanskje det inspirerer mer til å holde det ryddig når de får egne - man kan jo håpe... Uheldigvis er de arvelig belastet... Vi voksne her i huset er også veldig flinke til å rote, men vi misliker veldig rot, og det er en dårlig kombinasjon...

    Klem Lena

    SvaraRadera
  26. Hi hi din dotter är rolig,som har namn på sin blomma,kul idde.
    Kram
    Irene

    SvaraRadera
  27. Så kul..ja dumle är en hitt!!!

    Smarrigt värre..tack för natta kaffet !!!!Värlens bamse kramizzzz

    SvaraRadera
  28. Ha ha, inte kan du väl jämföra dotterns rum med RENT HUS!

    Fina bilder från dotterns rum. Skall nog visa dem för min tjeja härhemma, hmmm, undrar om hon går med på färgbyte då.....

    Kram L

    SvaraRadera
  29. Trevlig historia du berättar. Det är härligt med barn med kreativitet.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  30. Njaee...jag kan inte ta åt mig äran för att ha gjort lampan själv, men man köper den i en platt kartong i ark och utan beskrivning. Massor av trassel blev det innan den var färdig. Men nu är den snart på plats i alla fall!

    SvaraRadera
  31. Kul inslag du hade här om Göran!
    Vilken bra förebild du är för din dotter också, som lär henne sortera!

    Ja, snusket i rutan undrar man över - hur i hela friden folk kan leva så!! Helt otroligt! Där är det långt ifrån "chic" du!

    Tur att det finns människor som kan styra upp sakerna. Snart skulle jag behöva nån här också, snart dax för sanering - så skitigt det blir och så rörigt allt är. Tur att det inte varar för alltid!

    Ha en bra dag!

    kram

    Lisa

    SvaraRadera
  32. Villket sött rum! Måste fråga var ni har köpt de söta kuddarna i sängen???

    SvaraRadera
  33. Vilket sött rum och tur att du kan ABC och räddade Göran från att dö vissnardöden: ) Mari.

    SvaraRadera
  34. Vilket gulligt skrivbord hon har i sitt rum!!
    Ljuskronan som du såg hos mig har jag inte gjort själv, bara målat den vit..
    Jag gillar den massor, fyndat den på en loppis.
    Kram Johanna.

    SvaraRadera
  35. Ja, jag har en pysselblogg också, där mitt till-salu-pyssel hamnar :)
    Tvålen är olivtvål, och den doftar bara vanlig tvål, fräscht rent, om du förstår hur jag menar...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  36. Tillåt mig småle!:) vad härligt det är med barn.Blomman Göran, kan bli en utmärkt barnprogramidé.Kram....

    SvaraRadera
  37. oj så sött rummet är.. så sagolika bilder!!
    Det var väl en attans tur att Göran kunde räddas!!
    Kramar A-C

    SvaraRadera
  38. Mest handlar det nog om rädslan för förändringar, dom är så fruktansvärt inrutade och allt som frångår det vanliga är jobbigt för dom. Allt ska vara som det alltid varit.

    Gina skulle höra av sig inom 4 veckor... så det vet man inte när det blir.

    Barnrum har en alldeles speciell ordning... fint när det är nystädat men alla andra dagar. Puh. Skönt att alla har det lika.

    Kram

    SvaraRadera
  39. Kul att du tittade in till mig! Ja det är en drömlokal jag har! Jag och min särbo hyr den tillsammans . Han är egen företagare och behöver ett kontor och jag har cardmaking kurser och har tidigare hyrt andras lokaler !!! Men nu har jag som sagt en egen där grejjerna kan stå kvar !! Jättekul, Ja I stockholm bor jag eller närmare bestämt i Vällingby! Jag undrar om det är ok för dig att jag länkar till din fina sida?

    SvaraRadera
  40. Stackars Göran, men det är tur att Lotten finns. Det är många som glädjs åt henne.
    Kikar in och önskar dig och de dina en fortsatt trevlig kväll. Nu är jag ledig i 2 dagar. Så skönt så. Ska bara vara, och även försöka få tvättat lite, bära ner en del i förrådet etc. Har åkt på uvi, igen, och har precis hämtat ut mer medicin. Så less så....

    Kramis
    /Ewa

    SvaraRadera
  41. Vilken fin blogg du har och att jag skulle råka hamna i en sådan gripande historia. Tur att du har gröna fingrar. Gillar också ditt kök och vad som händer i målar& tingeltangel verkstaden. Stort grattis till det helt underbara adrenalinskåpet.

    Tack för dina vänliga rader idag!!

    Kram/Marita

    SvaraRadera
  42. Hej Hej Lotten!!!

    Ja det var mysigt i skolan, alltids kul o ser vad de gör om dagarna...men sååå sömnig man blir ju...inte van att sitta stilla o lyssna ju!!;)

    Just nu är det krig här hemma....Room service eller Rent hus!!! Ja, döttrarna har inte samma vilja ...


    Kramis Millan
    ~~~`*'*´~~~

    ~~*C A R P E D I E M *~~

    SvaraRadera
  43. Vad fint du har det...och i Ebbas rum...läste nedan om hennes brev till dig..ååå, vad man blir varm i själen av sånt!Vad fint skåp din son gjort oxå!

    KRAM
    Hanna

    SvaraRadera
  44. Hej Lotten!!
    Vilken rolig historia du berättar om Göran... tänker på Robert Gustavssons Göran, läser ditt inlägg högt för hela familjen som alla får sej ett gott skratt, så här innan det är sängdags...
    Vad kul att du gillade vårt hemsnickrade skåp i köket....( vi gillar gamla fönster)....Kul att kunna göra nåt nytt av nåt gammalt
    Ha det gott// Kram Malin

    SvaraRadera
  45. Hej - tack för din kommentar och att du tittade in till mig.....

    Kul med Göran.....

    Kommer tillbaka och tittar mer du har en väldigt fin blogg!

    Hälsn.
    /Ann

    SvaraRadera
  46. Rosor och lavendel ihop får jag ta och testa.Det är inte så ofta man hittar rosor som doftar nu men när de gör det doftar de härligt.Kram Katta

    SvaraRadera
  47. Kika in hos Min skattkammare så ser du handdukar, mått och pris i hennes högerspalt!

    Ha det så bra, kramar!

    SvaraRadera
  48. For ett vakkert rom du har lagd til din datter=)

    Tusen takk for den hyggelige kommentaren ang boken jeg viste på bloggen=)

    SvaraRadera
  49. Åh vad gulligt barnrum...!
    Jag pallar inte att titta på det där städprogrammet..jag fattar inte hur de kan med att ställa upp på att visa att de är sådana sluskar..mögligt och likmaskar blääääääää
    Ha en bra dag!
    Mia

    SvaraRadera
  50. Kul att kalla blommorna vid egna namn! Jag ska börja göra det, tror jag – haha, då kanske de får leva lite längre. Och ang. städprogrammen: jag tittar med mina flickor på det – i utbildningssyfte. Måtte vi ha lärt dem städa ordenligt innan de flyttar hemifrån. Ordning och reda verkar vara en utdöende konstform… Ja, vi får väl göra vad vi kan för att föra kunskapen vidare!

    SvaraRadera
  51. Det lät ju som jag bara ska lära tjejerna att städa! Men när sonen (som sover när tv-programmet är) ska drillas han också. Han är fyra och kan faktiskt bädda sin säng. Annars finns det ju en risk för att bli bortskämd, med tre äldre storasyrror…

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg