varför mår vi så dåligt...

...när vi har det så bra!?
tjing!
vill berätta om en bok som jag slukade på stranden i italien.
en pocketbok av  läkaren nisse simonson som heter

"varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?"

han skriver om  att tankens kraft är större än vi tror.

att man kan faktiskt tänka sig lycklig genom att att låta bli att tänka sig olycklig.
det är vetenskapligt bevisat att optimisten i genomsnitt lever i hela 7,5 år längre än pessimisten.

vår förmåga att känna glädje och tillförsikt beror i slutändan på hur vi tänker om vårt liv.
både när lyckan ler och när solen går i moln.

eftersom vår hjärna är plastisk,
dvs förändringsbenägen ner till minsta hjärncell,
påverkas den rent fysiskt av om vad vi tänker i dur eller moll.

lyckas vi bryta gamla invanda negativa tankebanor kommer hjärnan sedan
"vilja" välja det positiva tankespåret.

jaaaaaaaa den var så nödig för mig just nu och jag
har än mer fått ledtrådar till att må bättre!!!

må bäst, idag bilder från en medelhavsmåltid härhemma...
vi har abstinens,  fniss!
varmkram lotten

Kommentarer

  1. När jag var tonåring, sa alltid min mamma att alla känslor var ett val. Man behövde inte vara olycklig om man bara kunde se det positiva i allt annat runt omkring...
    Naturligtvis tyckte jag då att hon var ding, men inte längre! Jag lever numera i den positiva cirkeln... men för att det ska funka måste man alltid vara sann i sina känslor!
    Påklistrad positivism tar mycket energi.

    Vad bra att du hittade en väg att ge dig mera kraft i vardagen!
    Tänker på dig:-) Mycket! Kram H.

    SvaraRadera
  2. Hej goaste Lotten!

    Låter som en klok och intressant bok, skall försöka få tag på den och läsa. Gillar sånna där hjärnböcker :)

    Åh vilken ljuvlig medelhavsmåltid du har dukat upp, ser underbart ut!!!

    Kram sötis!
    Mia

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Visst är den boken bra !! Jag har också den hemma. Det han skriver är både sant och viktigt. Mycket att ta till sig i den.'

    Dina bilder är ljuvliga !

    Stor kram
    Anci

    SvaraRadera
  4. Hej Lotten!!
    Så många fina inlägg om din resa!! Vem vill inte sitta och njuta av din fina middag och höra dina tänkvärda ord.....Svårt att tänka sig att du behöver läsa en "sån" bok...du är ju en sån otrolig glädjespridare;o) Och inspiratör!!! Det kan vara bra att läsa och inse hur bra vi faktiskt har det.....Låter som en bok för mig!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. what a delicious looking lunch or light dinner! the colors in the photos are so rich! i love it!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, har skickat efter boken nu ;)
    Ha det gott!
    kramis
    nina

    SvaraRadera
  7. Hej Lotten, vilka fantastiska livsnjutarbilder!!! Din blogg kan göra vem som helst glad! Tja, jag är lite skeptiskt mot just detta, jag menar, visst kan man säkert öva upp en mer positiv känsla att se på saker och ting men jag tror ändå mest att det är gener som har mest att säga till om. Jag är oerhört lyckligt lottad som kan vara glad över lite. Du verkar också ha en stor dos av den förmågan. Uppväxt/uppfostarn spelar givetvis in också, en mamma som var ivrig över shopping, en blomma el nya kuddar smittar givetvis av sig på ett barn. Jag har sett motsatsen på nära håll, där skulle det inte gå att kunna "välja" att bli mer postiv... däremot har vi det kanske FÖR bra, en del har för få motgångar för att ha kvar förmågan över att glädjas över det lilla....det är ett ämne som man kan ha många åsikter om och jag är övertygad om att många faktorer spelar in, även sättet att tänka positivt som du skriver givetvis... Tack för en oerhört positiv blogg i af, med otroligt vackra & inspirerande bilder! Mari.

    SvaraRadera
  8. Det låter som en intressant och mycket klok bok, och jag är också övertygad om att tankens kraft är mäktig!!!
    Jag kan bara inte låta bli att tänka på slutrepliken i filmen "Starman" - "varför är ni människor allra bäst när ni har det som sämst"....
    Det kanske handlar om generositet och att vi blir mer och mer blasé och avtrubbade ju bättre vi har det....!? Människor som har det materiellt sämre verkar vara mycket mera generösa....?!Varför är det inte tvärtom? - tänker jag ibland.
    Viktigt att vara medveten om hur man lever och hur man tänker....absolut! Helt rätt!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Den heter "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra".

    SvaraRadera
  10. heeeeeeeej anonym, tack så mycket för din korrektur läsning!
    såklart så har jag nu ändrat!
    varmkram lotten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg