musik efter humör...

...när själen behöver smörjas!

nygjord krans av hyacintknoppar då lyssande jag till jan garbarek, helt magisk musiker!


hyllan är nyuppsatt i uterummet!



ohhhhh vad ni gläder mig, vilka människor jag förärats att möta så här, tack för att ni är just dom ni är!!!

har ni favoritlåtar när ni är kreativa, ledsna, arga?
sitter jag i bilen är det mycket mitt humör som styr radiokanalvalet...

älskar hip hop!!! då är jag glad!!!
låg och ledsen, då är det ljuva operatoner!, då kommer tårarna!!!
superduperglad, då är det nån härligt jazz typ diana krall...

är jag arg, stressad så behövs toner med mer tryck i, då kommer bandit på en stund, sen få man tona ner sig till lite mer skönsjungande så man kommer i balans igen..

musik som får mig galen är...
allt med magnus uggla och anneli rydé
allt med ledin och gessle, brolle...
dansband...
hjäääälp då får jag hjärnsläpp!

tror faktiskt att man kan vända ett humör som håller på att nicka med musiken!
tur att det finns av och på knappar!

just nu ska jag sätta på lite anna ternheim, hon är grym grym!

en varmkram till er alla och önskan om en härlig helg!

lotten

Kommentarer

  1. Hej Lotten
    Vad fint du gjort i hyllan som du nyss satt upp.
    Musik ja, jag är ganska mycket allätare men det finns viss musik jag bara avskyr och det är riktig hårdrock eller jamsiga dansband. Får rysningar bara jag skriver ner dem. Om sådan musik är på kan jag bli super irriterad.Lyssnar oftast på musik efter humör precis som du och var just i färd med att gå in i datorn och välja något fredagsmysigt att lyssna på när jag kikade in till dig, får se vad jag hittar.
    Ha en bra helg
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. O ja vilket stort inflytande musiken har på mig! Fantastiskt hur mycket man påverkas...Har ofta tänkt att det borde göras mer forskning inom det området, hur och varför musiken påverkar oss så mycket. Jag lyssnar väldigt ofta på musik av olika slag, och valet är som du säger, helt humörsavgörande. En skiva som ofta åker på när jag ska städa eller vara produktiv är Jakob Hellman, (har bara gjort en skiva). Han gör mig glad! Annars är jag väldigt bred i min smak, älskar också tystnaden...
    Trevlig helg!
    /Lina

    SvaraRadera
  3. Så fin hylla di ble og den kransen var bare så nydelig.
    Musikk ja, jeg liker en god del, det meste bortsett fra rock. Men musikk etter humøret ja.

    Ønsker deg en fin helg. Klem Kerstin

    SvaraRadera
  4. Så härligt pyntat i hyllan. Hyacintkransen är ju hur söt som helst.

    Visst är det så att musiken påverkar enormt mycket. Även jag är allätare men det finns några undantag.
    Musik som får mig på riktigt dåligt humör och världens huvudvärk, är hårdock, som Metallica (min sambos favoriter). Jag blir riktigt ilsken och kan inte ens tänka klart. Ingen regel utan med ett undantag förstås, hårdrocksballader och lugnare rock funkar.
    När höstrusket är på ingång lyssnar jag mycket på en skiva som heter Sacred Spirit (har för mig det var så, har den inte framför mig). Det är olika indianstammar som spelar och sjunger. Då brukar jag vara på riktigt höstmyshumör.
    Tracy Chapman är en stor favorit, jag blir bara på sådär härligt gott humör. Skönt att ha i bakgrunden när jag pysslar och donar.

    Tja, det var väl lite av min musiksmak.

    Önskar dig också en riktigt skön helg, hoppas att du piggnat till nu.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Så himla fint med hyllan!!!

    : )

    Anna Ternheim ÄR verkligen grym..!

    När jag är deppig lyssnar jag gärna på The Cure, när jag är glad Doris Day, Frank Sinatra eller Dean Martin, när jag ska städa eller behöver "rycka upp mig" så lyssnar jag gärna på A-ha, Erasure eller Alphaville..! Digging in the dirt med Peter Gabriel är en bra "arg-låt"...

    Per Gessle avskyr jag...men han har världens bästa körsångerska: Helena Josefsson...

    KRAM & trevlig helg!

    Jenny

    <3

    SvaraRadera
  6. Ja det är verkligen härligt med musik Lotten! Här har vi tyvärr ingen cd-spelare (av någon anledning). Tänker hela tiden att jag ska köpa högtalare till Ipod:en men det blir inte av. Därför lyssnar jag mest i bilen då och om jag är ute och powerwalkar. Då blir det mycket Infinite Mass - bra träningsmusik :)

    Annars gillar jag lung lite plinkeplonk musik... för harmoni.

    Vilken fin tallrikshylla! I sommar ska vi göra vid vårt uterum - då ska jag sätta upp min tallrikshylla där också!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Och jag som gillar Brolle!!
    Bara älskar hans röst och jag tycker om han som person =)
    Smaken är som baken delad

    Jag är en allätare så det är svårt!
    Allt från en hit från Justin eller Britney till Lasse Stefanz *ler*

    Det jag AVSKYR är riktig hårdrock, trance och naturligtvis Magnus Uggla......... Och till min förfäran har min 5-åring fastnat för just den skivan och spelar den om och om igen...Urk

    Och tro inte att den kom in i huset av fri vilja! Sambon hade den med i bagaget när vi flyttade ihop ;-)

    Men att music spelar på känslor är det inga tvivel på.

    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. God ettermiddag, Lotten den sköna!

    Så fin hylle =)
    Visst er det slik at musikk kan påvirke humøret og at man lytter til ulike typer musikk etter humør... Jeg er mest glad i viser, noe rock, noe lett pop (Katie Melua er god!), opera, klassisk...ja, mye forskjellig alt etter humør! Dansband er grusomt, eneste det kan brukes til er å få seg en god latter over klisjeer og elendige rim... :-D

    Herlig helg ønskes herlig dame =)

    SvaraRadera
  9. Din krans är bara såååå underbart vacker! Och i kombination med Jan Garbarek´s musik är det inte svårt att förstå att det är balsam för själen!
    Jag önskar dig en riktigt skön helg!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  10. Vilket konstverk du skapat av hyacinten. Ljuvligt och sprött vackert...
    Massa fint på hyllan också...

    Du är så bra!

    Musik är magi, när det är rätt. Kan verkligen försätta en i olika sinnesstämningar.
    Jag har inga speciella favoriter, men Anna Ternheim som du nämner är ju mycket själ...och det gillar jag...om jag är på det humöret!
    Ha en toppenhelg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  11. Mmmm. Musik kan verkligen väcka känslor som slumrar, röra vid sånt man trodde sov. Jag vet inte hur ofta jag plötsligt börjat gråta av musik, fastän jag inte visste att jag var ledsen. *snett leende*

    Krans av hyacintknoppar..? Du ÄR verkligen en konstnär, hjärtat. Så himla fint.

    Massor av kramar till en gullvippa!

    /Rana

    SvaraRadera
  12. Vad fint du gjort i hyllan.
    Ja, musik måste man ha i livet.
    Hur skulle det annars gå..?
    I vår familje spelas all typ av musik.
    Vår dotter utb. sej till musiklärare, sonen är bildestet och sjunger i kör och mannen förstår inte hur duktig han är att sjunga, tur att han gör det ofta hemma iaf.
    Själv är jag som du humörsmusiklyssnare och det är underbart att kunna växla mellan hip.hop till klassiskt t.ex Sedan är ju tystnaden hör ute på landet som ljuv musik i öronen oxå.
    Tänk när vårfåglarna sjunger upp i sina vackra stämmor...
    Há nu en bra helg och hoppas du mår bättre, kram

    SvaraRadera
  13. Myser vi på lördagskvällen vill jag ha lugn skön musik i bakgrunden. Annars tycker jag om Queen som kan spelas ganska högt i bilen om jag är själv. Är dock ingen dansbandslyssnare. Tur att folk är olika annars fanns det bara en sorts musik. Tycker din hylla är så fin, vad kul det måste vara att ha ett uterum att pynta och att kunna pynta där nu i februari. Du gör så fint Lotten.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  14. En sådan krans har jag aldrig sett tidigare, den var vacker!
    Haregott!

    SvaraRadera
  15. Kransen...Ljuvlig!!
    Vackert med hyllan!

    När jag pysslar då är det Pavarotti,ofta på högsta eller Lundell(kontraster)
    När jag deppar eller bara är så där soft är det Billie H eller Nina Simone.
    Det varierar skarpt=))
    Musik är viktigt,framför allt för humöret.

    Mysig helg önskar jag dig//
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  16. Men kära Lotten, hur fina skapelser kan du göra???? Krans av hyacintblommor...så himla vackert!!!!
    Du är ju bara så himla kreativ; underbart!!!
    Kramis,
    Lydia

    SvaraRadera
  17. Visst gillar lyssnar man på olika musik beroende hur humöret är. Grabben (20) har börjat att lyssna mycket på 60-70 tals musik. Så när han är hemma spelas mycket sådant här. Och det går hem både man är på topp eller down faktiskt. Mellan tjejan var på Anna konsert här i Norrköping förra helgen. Grymt bra sa hon att det var. Hade en stor kör som var med oxå.
    Hyllan var jättefin
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  18. Alltid lika vackert Lotten! Blir så glad av dina bilder!

    Musik är bra för kropp och själ, här varieras det ganska mycket också! Allra mest blir det faktiskt barnens val som spelas, men det är än så länge mycket bra popmusik!:)

    Ha en skön helg! Kram!

    SvaraRadera
  19. Tittar förbi för att önska dig en riktig härlig helg....

    Så fint det blev med hyllan, vill också ha en sådan ...tänk om jag skulle få gubben att bygga en,
    hi-hi...med lite lock och pock, kanske..

    Musiken är viktig för både kropp och själ !

    Kram,
    Anette

    SvaraRadera
  20. Jamen, jamen - det er jo altid så fint hos dg Lotten når man kigger forbi. ;o)
    Igen skønne billeder.!
    Med ønsket om en god helg til dig og dine.
    Kram Birgitte

    SvaraRadera
  21. Utan musik skulle livet vara tomt och trist. Tänk bara vilka minnen man förknippar med vissa låtar ;)
    Så fina bilder du visar!
    Tack!
    Ha en skön helg!
    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  22. åh va fint de blev!!! alltihop verkligen!!! me inspired :D
    de beöhver jag inför morrondan.... :P

    ha nu en wonderschön helg!!!!
    (om man nu kan säga så.... hihi)
    kramkram linnea

    SvaraRadera
  23. Så fina bilder du visar igen! Jag håller med dig helt om musiken, jag lyssnar på det mesta UTOM dansband och modern jazz (alltså den typen när alla tutar på som de vill). Kram, Tina

    SvaraRadera
  24. Hej min goa, goa vän.

    Nu kan jag inte hålla mig härifrån din blogg längre. Inte för att jag försökt men orken att gå ut på bloggar har bara inte funnits hos mig på sista tiden.

    vi har ju det lite jobbigt här hemma och då åker man självklart på influensan också som grädden på moset...är inne på min 4:e febriga dag men mår mycket bättre idag.
    Samma som du haft antar jag?
    Och du...det där med att du gått upp 200 g fast du bara druckit the. SJÄLVKLART är det magmuskler du byggt!!! hahahah
    Du vet väl om att muskler väger 4 gånger mer än fett?
    Jag lovar...efter den här omgången så kommer jag att vakna med ett sexpack på magen vilken morgon som helst nu ;-).
    Vet du Lotten...Jag tror att du har en av de absolut vackratse trädgårdar jag sett. jag har ännu inte fått "den" sjukan riktigt...har mest sett det som ett nödvändigt ont då man har hus....men jag börjar komma dithän. I somras kunde jag nästan njuta av att rensa ogräs, det du ;-).

    Vilken urgullig krans du gjort av hyazintblommor!!
    Men jag skulle nog aldrig ta mig den tiden tyvärr om jag vistte att den skulle vara brun inom 2 dagar.
    Eller har du något hemligt knep som inte jag vet om??

    Jag blir också oerhört påverkad av musik. När jag är ensam i bilen så spelar jag högt som bara attan...är tvungen att sänka när man åker inom stanm, annars tror de väl att det kommer någon 18-åring vid ratten, hihihi.
    Och jag är ju faktiskt 22, dååå kan man ju inte hålla på med sånt heller ;-).

    Ja, nu blev det ju så här långt då...men jag skyller på att jag inte "pratat" med dig på länge :-).
    Önskar dig en helt underbar helg min fina vän...och tack för din omsorg om mig och min familj.

    Kraam
    Melinda

    SvaraRadera
  25. Hej min kära vän1
    klockan är mycket och ajg ska precis sova..:) MEN...jag har tänkt så mycket på dig! Tufft att börja jobba igen, jag fattar det! Sen blir det skönt samtidigt. Det tråkiga är att den tiden med de små barnen går för fort!!!
    Jag tänker iaf på dig!

    Underbara bilder som alltid av massa vackra saker! Jag fullkomligt älskade vitrinskåpet du hittade! Och hyllan här är jättefin!
    Men allt det där vet du ju redan..:)

    Sen har vi enligt vad jag kan se mycket gemensamt när det gäller musik! Olik musik till olika sinnesstämningar, absolut! Och dansband, Uggla, gessle=NEVER..*ryser*..:)

    Stor gonatt kram till dig!
    Njut av helgen och lycka till i den nya veckan med nya utmaningar!
    jag är så glad att du finns!

    Kraaaaaam...

    SvaraRadera
  26. Så otroligt mycket fint du har på bloggen! Man blir helt salig...
    Tack!
    Godnattkramar
    Ann-Helen

    SvaraRadera
  27. Goaste goa Lotten!

    Jag tycker det är balsam för själen att komma in här hos dig och läsa alla klokheter! Visst har du rätt - musiken är en underbar vän och terapeut! :-D

    Jag är allätare och lyssnar på det mesta faktiskt. Det du blir galen av kan göra mig glad - vissa dagar alltså. Men ibland blir jag oxå galen på just dom du nämner. :-D

    Är jag ledsen lyssnar jag gärna på meditationsmusik, kanske indianmusik. Är jag ute i slingan blir det gärna pop och rock. Taktfast hederlig gammal dunkadunka.

    Idag ska jag städa och då får vi se vad som plockas fram. Dunkadunka är perfa som städmusik oxå.

    Ikväll kommer melodifestivalen. Får väl se om nåt fastnar därifrån. Förmodligen serveras en hel del som kommer sortera under kategorin musik-som-gör-mig-galen! ;-)

    Ha en underbar helg!
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  28. Vad läcker din hylla blev Lotten, härligt med det vita och silver/tenn grejor.
    Ditt fågel kvitter får mig att må bra :)
    jillsan

    SvaraRadera
  29. Vilken fin hylla och vilken underbar krans! :-) Vad duktig du är som gjort den av hyacintknoppar! Det låter som ett 'mission impossible' i mina öron, men det är det tydligen inte :-).

    Jag är också allätare när det kommer till musik, men dansband har jag otroligt svårt för. Även sån där trallvänlig pop som spelas på radion, typ Per Gessle och Magnus Uggla.

    Jag fick en CD i julklapp, Pavarotti "The Duets" och den spelas flitigt i bilen, då jag kör ca 10 mil om dagen till och från jobbet. Den är riktigt bra! Annars blir det allt från hårdrock och irländsk musik till Norah Jones och tro det eller ej, Marilyn Monroe eller The Ark när jag dammsuger ;-).

    Klassisk musik kommer alltid att ligga mig mycket varmt om hjärtat då jag har en musikutbildning i grunden och har mer eller mindre "levt" med den musiken under många år :-).

    Kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  30. Hej Lotten! Musik är väl härligt ja?? Tänk att man inte kan vara utan det i sitt liv. Det får en på glatt humör och en del har man underbara och en del bitterljuva minnen av. Musik är lika med glädje så är det bara. sätter sprätt på kroppen...hihi Så Underbart vackert på din hylla. Jag bara gapar och njuter...mmmm ögongodis på hög nivå. Du är så himla duktig på att få till det jämt. Kram kram Paula

    SvaraRadera
  31. Visst är det så att man lyssnar på musik efter humör, men min stora passion har alltid varit blues, du vet hjärt, smärta och lite sorgsna toner, deat njuter jag utav, annars är jag nog mestadels allätare...fin hylla du satt upp med vackert innehåll, ska faktiskt just nu sätta upp en stor tallrikshyllmed lådpr på landet, lyckades fynda den på jan.rean och den var nedsatt 50% och den hade jag gått och spanat på ett helt år, men jag tyckte då att den var för dyr, men inte NU! JIPPI!!!

    Ha det gott min vän, här har vi dimma som så vi knappt kan se ut, är nere i skärgården, STOR KRAM

    SvaraRadera
  32. Hallo Lotten!
    Nu fick jag hjärnsläpp... lyssnade på ditt fågelkvitter o vart som i trans :D Jo, musik.. håller med om att man lyssnar efter humör..
    Dansband kan inte jag med heller, eller typ AC/DC, dödsmetall, o sånt tok. Fast vanlig hårdrock gillar jag :) Är nog allätare ;)

    Ha en mysig fortsättning på helgen!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  33. Beautiful blog!

    Liebe Grüße
    Manuela

    SvaraRadera
  34. Åh Vännen så fint det blev med hyllan. Det är så mysig när man fått upp en ny hylla och det är dax att pynta. Ha en mysig helg. Kramis Tess

    SvaraRadera
  35. Tyvärr...inga Madonnor på Förmedlingscentralen, ej heller på Trästället i Skyrup...vet inte om de får hem fler heller.

    Ha en fortsatt fin helg!

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  36. Vad fint du har gjort på din nya hylla!
    Å jag är nog en allätare på musik...och precis som du så varierar den efter humöret...ler
    Kram Irene

    SvaraRadera
  37. Så himla snyggt det blev med hyllan!!!
    Det där med musik är himla inressant.Tänk att den kan påverka sinnesstämmningen så otroligt,det är verkligen magiskt...
    Kram Marlene.

    SvaraRadera
  38. Vilken jättefin hylla. Den är jag lite avundsjuk på. Jag letar efter en tallrikshylla till allt mitt loppisporslin. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  39. Men så kul att använda hyacintblommor till att göra krans! Snyggt! Fin hylla du har i uterummet....ocg en ko tavla med!

    Jag känner nog lika som dig att jag lyssnar och gillar olika musik beroende på sinnestämming. Gillar poppig musik när jag är glad!!

    Trevig Helg!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  40. Min favoritt" er musikken du har på bloggen din... Skulle gjort mye for å ha den på "tape"...

    Det hender jeg bare slår på din vakre blogg, bare for å blunde øynene og lytte...Da åpner sjelen min seg...

    God helg, og nyt musikken..

    Stor klem White vintage

    SvaraRadera
  41. Jag gillar också Caroline, tycker att hon känns äkta..!

    Ja, det var synd att det inte fanns några Madonnor idag, får hoppas på att de får in fler längre fram...

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  42. Hahaha jösses jag var tvungen att slå upp ordet du skrev, tänkte att du kanske skrivit fel :-) men det var ju ett ord som fanns Annueller, har faktiskt aldrig hört det ordet förr. Men alltså ettåriga blommor och olivträd (som jag älskar). Tackar varmast för tipset.

    Gud så vackert du gör, allting.

    Jag har en skiva med Cafe del Mar som jag älskar - den lyssnar jag särskilt på när jag ska måla mina tavlor eller gör något annat kreativt. Sen finns det en låt som heter Stuti sutra The enchanting, helt underbar. Jag har den på min blogg i inlägget Vackert shabby chic badrum (kategorin Själen) fö rden som vill lyssna. Helt underbar för själen.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  43. Hej,
    Vilka underbara bilder...
    Så himla fint det blev...
    Kransen är så söt.

    Önskar dig en underbar helg.
    Varma hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
  44. Godmorgon Vännen!!
    Vilken härlig beskrivning du gjort!!
    Det är väl så det är att vi väljer musikstil efter humör..
    jag älskar att sjunga..är det tungt så sjunger jag, förtröstan sånger..Är jag glad tacksamhetssånger..typ gospelvarianter..
    men visst är det härligt att dra på musik i bilen på hög volym och skåla med..

    underbara bilder..
    Nu ska jag strax och jobba..sitter här vid datorn och äter frukost..
    Ps.underbara bilder..
    kram anna

    SvaraRadera
  45. Jättefin hylla med så många fina saker på. Jag gillar verkligen väggen med de liggande brädorna. Vi ska också ha liggande brädor på väggen i hallen. Det är vårt nästa projekt här hemma då tvättstugan är klar.
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  46. tjena

    Gillar också Krall, men även Bo Kaspers. Har en ny favvo nu - Veronika Maggio!

    kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg