du är vad du äter...

...och du blir vad du tänker!
hjärtligaste tack till tina
för hjärtat, som hänger så fint i rostkronan, jag hade världens tur att vinna hos henne!
det är sååå fint, gör mig alldeles varm inombords!
vyn är hall/vardagsrum
det är ju inte bara,
maten som formar dig utan också dina tankar...
du är även vad du tänker...
jag är en person som är väldigt känslofull,
tror ni har fått koll på det vid det här laget nu va, hihi....
har ibland fått kommentarer om att jag är för känslig,
det ordet känns negativt laddat eller?
joooorå, jag är känslosam, och har nära till samtliga av mina känslor och det är jag glad för!
kommer alltid att finnas folk som stör sig på det, men vaddå, jag lever!
'
jag har jobbat mycket med att fråga mig själv
för vem presterar jag?
det är ju inte så att jag inte vill göra saker för andras skull, det är ju underbart ju!,
det är ju inte det jag menar...
utan mer att inte göra saker och få en känsla av att ha gjort knut på sig själv...
det börjar ju egentligen när man är liten ju...
att få uppmärksammhet av sina föräldrar och göra saker som man vet går hem!
man lär sig tidigt att vara på ett speciellt sätt för att sen kanske dra fördelar av det...
i form av glada tillrop, en kram, ett skratt.
man blir nån som man tror att andra vill ha en...
att läsa av människor är ju en konst i sig men att bara göra andra till lags och inte lyssna till
den egna rösten är inte speciellt uppbyggande i längden, tillslut slutar den rösten att ropa,
man blir osynlig och styrs av andras infall och känslor!
att stanna upp och ägna några tankar vad man varit med om den dagen är ett bra steg för att hitta sina konturer igen!
jag har skrivit om det här förrut, kraften att skriva daganteckningar...få perspektiv på sina känslor!
har lärt mig detta av mia törnblom, min guru!!!
  • att varje dag tänka på tre saker som varit bra-kännts bra!
  • vad jag är tacksam för idag och til slut
  • vad som hänger kvar inom dig efter dagen, darret i magen, hjälpet!

vi är många som låter oss styras av rädslor för olika saker,

låt dig styras av livslusten istället!

ifrågasätt dina negativa tankar som ”jag kommer aldrig att klara det”,
tankarna påverkar dina känslor och känslorna påverkar ditt beteende.
om du bara bryter det lite lite i taget så kommer du höra din inre röst ljudligare och ljudligare,
du får en annan känsla i kroppen och en ny tanke dyker upp.
små saker som får dig att må bra.
här och nu!
tron kan försätta berg!!!
ha det allra bäst ni alla!
varmkram lotten

Kommentarer

  1. Åhhh du skriver såå bra!! Jag älskar din blogg! Jag är glad att du finns!!!
    MVH Zinkbaljan

    SvaraRadera
  2. Det är alltid lika spännande med dina inlägg,alltid så kloka ord,samt underbara bilder...
    Kram Marlene.

    SvaraRadera
  3. Åhh vad inspirerande du skriver. Det där med daganteckningar ska jag nog ta och prova på...måste bara komma ihåg att komma ihåg det.
    Vyn tar helt andan ur mig!
    Kram på dig vännen
    Caroline

    SvaraRadera
  4. Hej Lottelie!

    Så fint du skriver..är oxå en mycket känslosam människa och även jag glad för det(.oftast iallafall) Mia Törnblom är toppen, gillar hennes böcker skarpt! Så vackert hjärta du fått, kul att du vann, det är du värd!!!

    Idag har jag varit vid Ulriksdahl och promenerat..det var bara såååå vackert att gå där idag, MASSOR av löv singlade ner, hela luften var full...OCH JAG HADE INTE MED KAMERAN...men det var kanske bra ändå för då är jag inte riktigt med om du förstår vad jag menar.

    Ska vi inte ta och ordna en ny bloggträff...på Rosendahl igen? Man skulle ju kunna göra det enkelt och skriva ett datum och att den som vill kan komma..det vore sååå kul!

    KRAMMMMM
    Hanna

    SvaraRadera
  5. KlokLotten!
    Som alltid blandar vackra bilder med kloka ord!
    Man kan inte ha för nära till sina känslor!!

    Ska inte gå in för mycket på det här men jag kom till en punkt i mitt liv där jag blev tvungen att välja.
    Blev mycket självinventeringar,yoga och meditation för att närma mig det viktiga: Mig själv!

    Var rädd om dig du goa!!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Hej Lotten!
    Åh så rätt det är det du skriver om!!
    Älskar att du är just så där känslosam. Är precis så också men har så svårt att beskriva det i ord...
    Du e då för härlig!!
    Vilka fantastiska bilder du visar!!!! Och ett stort grattis till fina vinsten!!
    kram Susanne
    ps. Visst är lush härligt...

    SvaraRadera
  7. Dina bilder är så himla vackra, Lotten och dina ord så underbart sanna. Fantastiskt.
    Önskar dig en ny fin vecka med massor av solstrålar!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  8. Bra skrivet vännen! Jag tycker det är jättebra att vara känslosam, tänk på alla dem som inte kan sörja eller glädja sig över något och gå och bära på det tills en dag det brister..

    Ljuuuvliga bilder på ditt hem idag också! kram!

    SvaraRadera
  9. Som vanligt kloka ord från dig...tyvärr så har jag väldigt negativa tankar just nu, och har haft i snart ett helt år...på grund av mina grannar, men mina föräldrar ska försöka hjälpa mig nu, så att allt ordnar sig igen, även om det skulle innebära att JAG måste flytta..!

    KRAM, Jenny

    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  10. Glömde skriva hur underbara bilderna är..!

    <3

    SvaraRadera
  11. Du har så kloka ord...Mycket man borde tänka till lite extra om.
    Idag stod jag och höll i en bok av Mia Törnblom....! Varför köpte jag inte den?
    Grattis till vinsten!
    Den var du så värd!
    Kramar från Tulipa

    SvaraRadera
  12. Takk så utrolig mye Lotten...
    Det var akuratt hva jeg trengte i dag..Du skriver og forteller så vakkert og instendig, du har nok en liten forfatter i deg...

    Rart at man kan føle slik... Tanker og følelser styrer faktisk hele livet. Jammen kan det være skummelt, men også vakkert på en og samme gang..

    Jeg skal prøve å si til meg selv, og lese ditt innleg omigjen flere ganger..

    Ønsker deg det beste..

    Varme klemmer Heidi-anitha. White vintage

    SvaraRadera
  13. Såå bra du skriver och dina bilder är ju bara sååå vackra.. Jag älkar ditt matsalsbord..
    Kram Linda

    SvaraRadera
  14. Hej du härliga, härliga Lotten!

    Jag är också en oerhörd känslomänniska, det är väl kanske därför jag alltid blir så påverkad av allt vackert och kloka ord du skriver.

    Missade ditt inlägg i fredags som jag läste nu...jag kom inte ihåg att den det var din man som skrev den berättelsen!!

    Jag läste ju den och grät. Grät för hur nära du var att lämna detta jordeliv. Grät för att det var med en sådan oerhörd kärlek till dig och era barn din man skrev detta.

    Ni måste verkligen vara som två pusselbitar som är gjorda för varandra du och din man. Båda skriver så innerligt vackert!

    Du har så himla vackert hemma lotten!! Önskade verkligen att jag kunde komma hem till dig någon gång och få se det med egna ögon.

    En fråga, det där hjärtat du gjort i hönsnät och juteväv och spetsar.
    Tillverkar du och säljer såna??

    Det var nog blend det vackraste hjärtat jag sett.

    Ha det så gott min vän.
    Kraam
    Melinda

    SvaraRadera
  15. Lotten!
    Det bor en poet inom dig..det är så härligt att läsa det du skriver...och du sparkar igång nya tankebanor även hos mig via dina kloka funderingar...jag tror helt och fullt på det du skriver och tankar, känslor och handlingar...jag läste en spännande forskningsrapport för en tid sen om hur människans grundinställning formas under de tidiga barnaåren, och att det därefter endast går att påverka den +- 20%...
    -Underbara bilder som vanligt!!

    Ha en skön vecka, kram

    SvaraRadera
  16. DU har så fina blogg! Vackra ting och ord...

    SvaraRadera
  17. Lotten! Tack!!
    Det känns som om jag hittat en själsfrände... det kunde varit jag som skrev dina ord.
    Inte för att jag tycker jag är bättre än någon annan, absolut inte, utan för att det är de tankarna jag bär inom mig och har kämpat med och för i hela mitt liv.
    Dålig självskänsla och självförtroende hämmar så många och det är fy skam!!

    Att vara känslosam är bra. Det är bra att ha kontakt med sina känslor. De som störs av det är oftast de som inte har det och då är känslor något jobbigt.
    Så fortsätt vara den du är Lotten!! Lova mig det!! :)

    Jag trodde först du visade en bild från en butik - så mycket fint du har!!!

    Sköt om dig och ha en underbar dag!!!
    Varma kramar
    Willewira

    SvaraRadera
  18. Hej raraste Lotten!

    Så klok du är, dina ord är verkligen värda att tänka på.

    Och din nya bild på matrummet är bara helt underbar. Så vackert ni har det, och jag har sagt det förr. Här skulle jag verkligen trivas att äta. Sitter man hos dig så blir man nog verkligen harmonisk!

    Tusen kramar!

    Karin

    SvaraRadera
  19. Väldigt bra skrivet! Och att vara känslig ska man inte ta för något negativt tycker jag. Det viktigaste tycker jag är att man får vara som man är. Sen får ju andra gärna tycka att man är det ena eller andra. Så bara fortsätt du att vara som DU är. Det är ju därför vi gillar din blogg!
    Hoppas du har en bra dag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  20. Ditt hem har så fina saker... Mmmmm gillar det vita, men ännu är jag inte där men penseln kommer fram så fort jag orkar när barnen har somnat.

    Dina tankar är så tankvärda... kan man säga sååå?? Känslor har väl vi alla men sen är frågan om man vågar visa dessa... Tycker det är bra att man har kontakt sig själv..
    Jag tycker om dig just för att du är så kännslosam *ler*

    Många kramar sari

    SvaraRadera
  21. Mycket kloka ord du skriver och vilket vackert hjärta du fått !

    Kram Kram

    SvaraRadera
  22. Va´ fint du skriver! Du är ny på min blogglista och jag kommer garanterat tillbaka. Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  23. Men Lotten, vilken inspirationskälla du är! Jättehärligt att läsa.

    Läste också hela berättelsen om när Ebba kom till världen. Oj vilken pers. Vilken fantastisk tur att du fick den hjälp du behövde. Och fantastiskt att du vågade föda ett barn till efter det!!

    Jag förlorade också mycket blod vid min sista förlossning. Inte så mycket som du men tillräckligt för att bli inlagd och få blodtransfusion. Har funderat mycket på det och bestämt mig att jag nog inte vågar föda några fler barn. Och så läser jag din berättelse ... Att du vågade föda ett barn till efter det!

    Stor kram från mig till dig!!

    SvaraRadera
  24. Vilka fina bilder du visar och ett vackert hjärta var det oxå. Kloka och tänkvärda ord som vanligt. Oftast pang på spiken direkt med dina inlägg. Det stämmer så himla bra allting.
    Ha en bra vecka
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  25. SÄNDER DIG EN STOR KRAM OCH PUSS FÖR DET VACKRASTE JAG LÄST IDAG PÅ BLOGGARNA, VILKEN TUR ATT JAG MÖTTE DIG! VÄRLDEN STANNAR UPP ETT SLAG NÄR JAG ÄR HOS DIG.......

    SvaraRadera
  26. Mycket bra skrivet du är en hejare på att uttrycka känslor och funderingar som kan vara svåra att sätta ord på för många.

    Jag kan inte se mig mätt på din bild med det dukade bordet så jag sitter här ett tag och glor på den om det går bra hihihi.
    Du har alltid såå mycket fint att bli inspirerad av ,tack för det gulliga Lotten.Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  27. Åh så bra du skriver!:)
    Och så rätt.
    Kram på dig.
    /Lallis

    SvaraRadera
  28. Ha ha Lotten... Nej, jag är inte den riktiga Madicken (Jonna Liljendal) men jag lekte ofta att jag var det! Jag har ju en lillasyster också Lina-beth! ;O)

    Tack för att du gillar min blogg fast jag inte är så stor utan kanske bara en minisessa!

    Din inredning är HELT i min smak så du hamnar genast på min lista för härliga bloggar! Kram Victoria

    SvaraRadera
  29. Du skriver mycket klokt och tankvärt du.Himmel så fint du har det hemma med och vilken fin headerbild du lagt in, kram Katta

    SvaraRadera
  30. Tack för dina tänkvärda ord!!

    kram Pia

    SvaraRadera
  31. Kära du, jag tror att de flesta människor är känslomänniskor, men vissa visar det mer än andra. Det känns så bra när man "tittat" in till dej och du inspirerat med vackra bilder och någon vardagshändelse i en underbar berättarform. Kan inte tacka dej nog för att du förgyller min vardag.
    Há det så bra med lilleman och resten av familjen, kram

    SvaraRadera
  32. Hej Lotten!
    Du skriver så bra att man blir alldeles andlös...
    Jag är också en otroligt känslosam person...har lika lätt till gråt som till skratt...
    jag tycker precis som du att det är en bra egenskap som jag inte skulle vilja vara utan....
    Tycker ofta synd om människor som verkar vara helt känslokalla....
    Det är det nog inte många som är...men bara att ha den attityden...att inte våga släppa på spärrarna och släppa in folk inanför murarna...

    Dina hjärtan från förra inlägget (som fick mig att börja gråta)är sååå fina...va kul med lite anorlunda!
    Ha en härlig dag!
    KRaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  33. Hej igen...
    Nu har jag läst det din man skrivit och mina tårar fullkomligt bara forsar ner....
    Himmel så vackert skrivet...
    Jag tar det till mig för det känns som om det nästan men inte helt skulle kunnat vara min man som skrev efter vårt första barns förlossning.
    Jag förlorade också litervis med blod, blev akutopererad och fick flera påsar blod.....Mattias satt också ensam kvar med vårt lille knyte...
    När jag vaknade upp hade det blivit min egen födelsedag. Rasmus kom dagen före min...eller sent på kvällen...
    Jag ska visa det här för Mattias senare.....
    Stor stor kram till dig igen och en stor kram till din man...som också vågar vara känslosam och skriva så fint!
    Å vad det berörde mig........

    SvaraRadera
  34. Åhh så fint du skriver,älskar bara ditt hjärta ska försöka mig på något liknande.Fick lite inspiration i senaste Lantliv.
    Ha en mysig dag.
    Kramis Tess

    SvaraRadera
  35. Vad glad jag blir att du tyckte om hjärtat vännen! :-)
    Du skriver så bra Lotten...jag brukar fråga mina döttrar på kvällen när jag nattar dem, 3 saker som de tycker de har gjort bra...bara för att få dem att tänka till själva...inte säga saker vad de tror jag vill höra. Vi får se om det funkar i längden! :-) Kram på dig. / Tina

    SvaraRadera
  36. Du skriver så mycket klokt Lotten! Man får sig alltid en tankeställare när man tittar in här...
    Underbara bilder dessutom!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  37. Vilka visa och vackra ord
    Hoppas helgen var bra
    Tack för titten
    kram

    SvaraRadera
  38. Åh Lotten vilka kloka ord du skriver.
    Är ny innom bloggvärlden, älskar att kolla på bloggar, så träffar jag på denna fantastiska blogg.

    Tårarna rinner, av tacksamhet för att du finns. Du är så betydelsefull för alla i din närhet och som kollar din blogg.
    Ser att 35 kommenterat ditt senaste inlägg, bara det visar vilken styrka du har och villigt delar med dig av.

    Bamsekram till dig från Ann.

    SvaraRadera
  39. Hej Lotten! Verkligen sant -så fint skrivet! Det är bra att alltid arbeta med sin självkänsla, den är ju en färskvara! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  40. Många kloka ord...och många vackra bilder. Underbar kombination.
    Jag kommer nog att läsa inlägget igen, för det tål att tänkas på.

    Ha det så gott!

    Stor kram
    Katarina

    SvaraRadera
  41. Gud så vackert du skriver. Maria T är bra. Har sett henne på tv förut. Har tänkt läsa böckerna men har ej kommit så långt att jag köpt dom. Köpte bara en till min plastdotter när hon kämpade med sin anorexi, trodde att det skulle hjälpa henne men konsentrationen var för dålig för att hon skulle kunna läsa utan att tänka på mat hela tiden. Vilken hemsk tid det var. Men jag själv skulle behöva stanna upp och tänka på dagen som den är och inte rusa.
    Du är en mycket positiv tjej...och det gillar jag.

    Kram, Marlené

    SvaraRadera
  42. hejhej

    bra inlägg! Jag blev tårögd av inlägget innan.... det var ett känslosamt besök här idag - ett trevligt känslosamt besök!

    kramkram

    SvaraRadera
  43. Poetiska Lotten, jag håller med allt det du skriver-alltid, men ofta så är jag bara ute på snabbloggrunda och skummar igenom all vackra bilder, man vill hinna njuta av så mycket,men för att inte skriva ngt alls så väljer jag ändå att skriva och kommentera det jag ser hos dig, och det är ju helt otroligt vad du kan människa! Så vackert med de röda löven i den vita kannan. Du har sådant öga för sånt här, så himla fint du har hemma och den översta bilden med matbordet, oj, oj oj... Mari.( som är en djuping och både gillar att läsa, skriva och prata i timmar, har ofta såna funderingar & åsikter som dig...jag styrs av min livslust men visst, mycket påverkar hur man är och vad man gör, persnolighet, gener, uppväxt, vuxen erfarenhet m.m, jag är bara glad jag har förmågan att glädjas över det lilla här i livet även om självförtroendet ofta är långt ifrån på topp: )

    SvaraRadera
  44. Vilket vackert hem du ser ut att ha! Och din blogg ser så fin ut, till dej kommer jag verkligen komma tillbaka och kika mer! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg