en 08.as tankar...

...en dag som denna, 080808!




(bilder från en riktig sommarlunch med hemmagjord krusbärskräm)
hej i regnrusket!
kom just hem från torpet vårt i enköping, en vecka med mycket braseldning, pusselläggning och lååååååånga fikastunder, skönt men något blött, tur jag packade gummistövlarna!
i dag är det ju den 8 aug 2008, alltså 080808...
en riktig 08 dag, säkert har många ute i landet också slagits av dagens datum och koppling till kungabyns invånare och ryst till,
för visst är det så att 08orna har ett rysligt rykte att vara väldigt dryga...
ibland så vill jag inte berätta att jag kommer från stockholm för det känns att folk blir annorlunda då,
eller inbillar jag mig?!
hm....
är alla göteborgare käcka...
är alla skåningar matglada...
är alla smålänningar snåla...
och norrlänningarna är dom alla långsamma...
och alla som bor i dalarna spelar dom fiol och har knätofsar...
vi svenskar har ett gemensamt drag iaf...
vi fackar rätt bra och missar ju på så sätt massor av unika goingar från alla sveriges hörn!
p&k
lotten
som är då och då...
dryg...
rolig...
matgla...
snål...
långsam...
och äger en alldeles egen fela!

Kommentarer

  1. Östgöte guskelov :-)
    Jag kommer att minnas detta datum för begravningen på min svärmor.
    Ha en bra helg
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  2. Hahahah...vilket HÄRLIGT Lotten-inlägg!

    : )

    Kram från Skåningen Jenny

    Trevlig helg!

    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  3. Hej! Haha vad du är rolig!
    Hmmm undrar vad jag blir då? Jag som är en blandning av göteborska och skånska, uppvuxen i Stockholm och bor i Uppland..... Käck, matglad, dryg och.....?
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Jag ropade till gubben imorse att dagens datum fick mig att vilja gifta mig igen...konstig lust så där helt apprå på... men det är väl bristen på bra datum livet igenom som gjorde sig påmint...
    Jodå...visst är man ruskigt käck och gift med en "go gubbe"...men visst är det väldigt generaliserande...men man kan inte låta bli att dra på smilbanden den gången den hungrige skåningen står framför en eller norrlänningen som länge drar på sitt joooo...men...visst!
    Kraaaammaar,
    Bella

    SvaraRadera
  5. Heej Lotten! Nu var det länge sen... Det har varit dåligt med bloggande under sommaren, men nu är jag tillbaka igen, och då måste jag ju runt toch hälsa på alla mina kompisar som jag har saknat. Det är som när man hade sommarlov och man kom tillbaka och började skolan igen...känns det igen?
    Det som du skriver om idag har jag fått erfara att det inte stämmer många gånger, Hade mycket kontakt med norrlänningar ett tag via jobbet, och en var jääättelångsam, och den andra var precis mittemellan och den tredje var superivrig och snabb, så det är ju naturligtvis från person till person, men visst kan man skratta ibland när det stämmer.
    Datumet har jag också tänkt på idag, och tänkt på de barn som föds idag. Vilket härligt personnummer de får!
    Ha en härlig helg, och nu törs jag nog säga att vi snart hörs igen!
    Kram på dej!
    Marie

    SvaraRadera
  6. Hihihi...du är rolig du.
    jag tycker inte du är det minsta dryg...bara OTROLIGT trevlig och go. Synd att jag missade dig i butiken, knepigt att jag var i Sthlm då

    Ha det bäst!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Hej Lotten tänk att det alltid är lika spännande och roligt att titta in till dig.
    Du har så mycket roliga funderingar som man inte tänkt på.Ja tänk vad vi människor har mycket fördommar om allt möjligt.

    Hoppas att du har haft det lungt och skönt i torpet.
    Vilka kalas bilder du visar man blir ju sugen på allt gott(volangerna runt om har ju tyvärr blivit några fler i sommar)

    Ps jag har en liten tävling inne hos mig.
    Kram på dig/Ingela B.

    SvaraRadera
  8. HEEEJ!!
    Här sitter man och hänger vid datorn (kollar blocket :)) och så dyker du upp. Skönt att du är hemma. Det låter som ni har haft avkoppling.
    Rolig är du definitivt men dryg kan jag inte tänka mig att du någonsin är.
    Jag är inte busy imorgon (svärmor säljer åt mig). Var det "S" du tänkte dra till eller??
    Så lilleman är sjuk, inte kul. Jag vet inte om jag blir ivägsläppt på någon loppis, hihi. Drar hem så mycket hela tiden så det är bäst att ligga lågt, ett tag.
    Men du, en fika på söndag? eller närmsta framtiden.... Vi hörs
    Kram

    SvaraRadera
  9. *Haha*...vilket härligt inlägg =0).

    Men du glömde oss " Värmlänninger " som é goe & glade...*fniss*.

    Ha det gött...
    Kram, Nettan " En Värmlänning född på rätt sida Klarälven ;0) "

    SvaraRadera
  10. Ha ha! Ja här är det knätofs för hela slanten! :-)))

    Vad lustigt att vi var där samtidigt, nästan iallfall, jag åkte därifrån vid kvart över tre så det var då bra precis vi missade varandra, tänk hur det är. Hade varit kul att stöta på varandra!

    Man blir riktigt sugen av de härliga matbilderna. Mmmmm...

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Ja man kan undra hur det är, själv är jag en väldigt matglad Skåning!

    SvaraRadera
  12. Jag tycker du är världens sötase och gulligaste Lotten - oavsett var du kommer ifrån! Så det så! :) Själv är jag ju östgöte nerflyttad till Skåne och här trivs jag utmärkt!

    Ha en skön helg!
    Många kramar Jenny

    SvaraRadera
  13. Jag är inte långsam!:-(
    Skämt och sido visst har man sina fördommar därför är det så kul med bloggandet!

    Trevligare tös än du är svårt att finna.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  14. Tjejerna i Borås anses vara snygga...men jag vet inte det ja ;-)
    Jag är nog en bra blandning som du är:-)

    Gårdagens datum är min mammas födelsedag och mina föräldrars förlovningsdag. Lätt att komma ihåg;-)

    Kram

    SvaraRadera
  15. Vet du, ibland lägger jag till lite extra med min gamla jämtländska dialekt när jag åker uppåt i landet bara för att ingen ska tycka jag är dryg. Fånigt va.Har ju varit en 08 i tjugo år nu och tycker verkligen inte folk här är drygare än någon annanstans.Härligt ni verkar haft det i Enköping trots regnet. Kram Katta

    SvaraRadera
  16. Vilket härligt inlägg!!! Det ligger nog massor av sanning i det du skriver!
    Själv är jag smålänning som bor i Smålands landskap men i Hallands län, är född som en -08 och bodde även där de första åren, har massor av släkt i Norrlands delarna och sambons släkt härstammar från Skåne....fniss....
    Hoppas att du har en underbar helg! Kramar!

    SvaraRadera
  17. Hej vännen!! Hahaha så du skulle va dryg du, det tror jag inte på!!:-) Så smarrig lunch ni har haft, den såg underbar ut!! Ha det gott, stooor kram till er alla!!

    SvaraRadera
  18. Japp nollåttor är skitdryga! Det vet jag som är utflyttad nollåtta;) hihi

    Visst generaliserar vi svenskar mycket...

    Kram Annica

    SvaraRadera
  19. Hej gumman!

    Du är nog den sista person som jag skulle förknippa med ordet dryg! Men visst är det konstigt att det generaliseras så mycket!
    Jag undrar vad det sägs om oss skaraborgare, förmodligen att vi är lite bonniga, hihi. Fast skaraborg existerar ju inte längre, nu bor vi ju i Västra Götaland, undrar hur man är då?

    Mysiga bilder, ser jättegott ut!

    Ha en bra söndag Lotten!
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  20. Hej Lotten!
    Du är för härlig, och verkligen inte dryg. Kul med dina funderingar.
    Hoppas ni har en skön helg, trots regnet igen!
    Många kramar
    Karin

    SvaraRadera
  21. Hej!
    En blek Bleking är jag...som jobbat hela sommaren!
    Kram på dej // Camilla

    SvaraRadera
  22. Fy vad jobbigt med lilleman. Jag hoppas han är bättre idag och att ni andra slipper.
    Nästa vecka är nog rätt körd men kanske veckan därpå jag skickar sms när jag vet hur det ser ut då.
    Som sagt hoppas det är bättre idag.
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  23. Ha ha vad du är härlig!!!!
    Trodde 08-or har mycket spring i bena :D
    Vilka härliga bilder du visar, blir riktigt sugen!
    Ha det gott gums!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  24. Hej, vilken härlig lunch!
    /Stockholmaren Fredrika

    SvaraRadera
  25. HEj igen,
    Jag siktar på att öppna sista helgen i augusti. Ska snart visa bilder från källaren och då förstår du att jag behöver några veckor till!!!!
    /FRedrika

    SvaraRadera
  26. Hoppsan så rörd & generad jag blir av dina fina ord om min blogg....
    Tack söta du!!
    Självklart får du länka till min blogg..jag blir väldigt stolt och glad!! Går det bra om jag lägger in din blogg på mina favoritbloggar??
    Jag har sagt det förrut & jag säger det igen-din blogg är sååå fin!!!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  27. Hej goa Lotten! Du skriver alltid så tänkvärt. Visst är vi snabba med att sortera in folk i fack, själv är jag ju från västergötland och tillhör därmed den bonnigare delen av folket! =) Vilka underbara bilder du visar.. Ha en skön söndagkväll! Kram /Anna

    SvaraRadera
  28. Ha ha...vilket roligt inlägg...
    Men visst är det så.....vi är väääldigt snabba på att dra slutsatser och bestämma hur folk är....

    Ha ha....jag skrattar så åt din son....han låter som min......
    Nu går du väl ändå för långt mamma!

    Vad mycket massa smaskens du visar och vad mysigt det låter att ha ett torp att lägga pussel i och lyssna på regnet...:)

    Ha en härlig ny vecka!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  29. Ha ha... på tal om att värma sig! Skratta mig varm och go till detta. Smålänning som jag är... tror inte jag är snål generellt! Klart det sker ;) Men jag fattar preciiiis vad du menar ;)

    SvaraRadera
  30. Vilket roligt inlägg...och det ligger mycket i vad du skriver...vi har nog en hel del fördomar...... ha en bra vecka!
    Kram fr C

    SvaraRadera
  31. Hei på deg Lotten, jeg helsar på og nyter de herlige sommerlige bildene... eller rettere sagt bilder av de herlige og sommerlige matrettene dine... Soveromsbildene dine var også virkelig nydelige. Jeg håper du fortsetter å kose deg i sommer.... selv om det egentlig kjennes mer som høsten her hos meg.... med regn og atter regn.

    SvaraRadera
  32. Hej
    Vad mysigt det låter i torpet..Det är sant vi är väldigt snabba med att stoppa människor i fack.Tur att inte alla gör det=))
    Ha det riktigt gott
    kraaam

    SvaraRadera
  33. Vilket kalas ni verkar ha haft! Oj så gott det såg ut!!

    Tja inte vet jag om vi är särskilt långsamma häruppe... fniss.. inte jag iallafall, det vet jag!!!!
    Men det sägs att vi är rätt så fåordiga eller det kanske eg. är svenska folket i sig som är det.

    Ha en bra dag
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  34. Skönt inlägg :-)

    Stor kram från en äkta 08:a

    SvaraRadera
  35. Hihi...helt underbart!
    Som inflyttad 08 i Skåne känner jag igen mig här i din beskivning. Man får passa sig om man öppnar munnen...*fniss*.
    Vilka underbara bilder - älskar din bild på körsbären - superbra fångat!!!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  36. Ha ha ha... Då kan väl du räkna ut vad jag är då: gammal 08 ( Södertälje), finsk medborgare, bor i dalarna... hmmm....Härliga bilder. Tack för all inspiration. Jag har en grej till dig. Kika in vetja... Kram Pirre

    SvaraRadera
  37. Haha!...du är skön du Lotten!!!
    Kram på dig!!
    (Från en tvättäkta Dalslänning....undrar hur vårt rykte är ute i landet??!)

    SvaraRadera
  38. Heeeei Lotten!!

    Å så glad jeg kom inn i bloggen din, nå har jeg hatt problemer veldig lenge. S
    Herlige bilder!!!
    Som jeg nyter av dine poster alltid, og jeg elsker dine tekster! Du virker alltid så himla glad, du sprer virkelig mye inspirasjon og glede!!

    Takk vennen, klemmer!
    Aina

    SvaraRadera
  39. Vilka ljuvliga bilder, blir helt sjuk!!
    Ha en bra dag! kram annaewa

    SvaraRadera
  40. Hahaha, du e rolig du Lotten men ack så rätt du har...men du visst är de rätt trevliga i enköping...hahahahaa...såg väldigt smarrigt ut det där förresten...kramelikram kat

    SvaraRadera
  41. Nej, det där med smålänningar kan jag ta död på direkt. Ryktet om vår snålhet alltså *s*.
    Annars vet jag inte hur det står till med er stockholmare riktigt. Finns väl folk av alla sorter även hos er *s*.
    Hoppas du har en bra dag.
    KRam Elzie

    SvaraRadera
  42. hej goa lotten!!
    fasen vad bra du skriver där.. så mitt i prick hur vi är.. fackar in, generaliserar och brygsätter.. gärna innan vi vet någonting överhuvudtaget...
    Nu är jag tillbaka på bloggen igen.. har suttit en lång stund och nujtitt av dina vackra inlägg och bilder.. helt ljiuvligt i sovrummet.. men vad läskigt med getingsticket.. hau.. tänk vad livet är skört ändå!!
    jag riktigt ryste i kroppen..
    Oh så mycket gott då.. hembakad paj... mums!!
    KRAAAM Ann-Catrin

    SvaraRadera
  43. men snälla.. hur stavade jag egentligen... betygsätt ska det vara och njutit... säkert var det mera slarvfel.. har så attans bråttom ibland.. tjingeling!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg