det finns en särskild plats...

...i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!

en höstbukett i ny vas...ser ni det står på franska, tres bien!

så sanna ord över mitt piano, läser de mången gång och förundras!

tack annica, vilken award, så vacker!

tack katta, denna är jag stolt över att ha fått från dig!
hallå alla härliga kvinnor !
(i dag hyllar jag den kvinnliga vänskapen)

min rubrik i dag är ett citat av madeleine albright, tidigare utrikesminister i usa.
hmmm detta har jag funderat över många år, framför allt förfärats...
kvinnor grupperar sig i ringar...
män i trianglar...
det är nåt jag en gång för lääääääänge sedan skrev min uppsats på universitetet, i detta finns otaliga studier om hur vi kvinnor uppfattas av män och kvinnor av kvinnor...
det som facinerar mig är kvinnor emellan som sällan eller har svårt att lyfta varandra...
en gång var jag hemma hos en väninna med en annan väninna,
vi gick runt och hon visade sitt hem, efter ett tag så nöp min andra väninna mig och sa
-du får inte säga mer ohhh och wow nu, då blir hon skyhög och tror att hon är nåt...
jag har tänkt på den kommentaren många gånger och har stött på fenomenet sååå många gånger...
säg inte att hon har snygga kläder...
att hon gjort nåt bra...
vad rolig hon är...
att hon gjort nåt bra...
nääää hon ska ju tro att hon är nåt och det är ju inget bra!???
blir sååå varm i hjärtat när jag tänker på dessa märkligt härliga vänskaper i bloggvärlden som jag fått äran att binda,
här lyfter vi varandra...
ger varandra bekräftelse och öser goa ord...
vilket ljuvligt nätverk!
livet är för kort för att att hålla nån kort...
det finns inget i det korta som får nån att växa...
har fått utmärkelser av två helt underbara kvinnor med ljuvliga bloggar,
utmärkelserna är jag såååå tokstolt över och kolla in de, så fina!
största varmaste tack till er!
sänder de vidare till alla ni kvinnor därute!
p&k
lotten

Kommentarer

  1. Hej Lotten!!

    Kan inte göra annat än att instämma i allt du säger!!!

    Jag är stolt över att vara kvinna, men finge jag välja mellan att vara kvinna och ha de sämsta sidorna av vårt kön och att vara ett det. Så blev det ett DET.
    Hellre ett DET och med kärlek i hjärtat, än en bitch!

    Världen skulle bli så mycket bättre om vi visade värme, omsorg och uppmuntrade varandra.
    Vart leder avundsjuka och missunsamhet? - till helvetet skulle jag säga. Åtminstone i själen... för fy så bittra sådan människor ofta är.

    Så, du har så rätt!
    Vi kvinnor borde stötta varandra istället!! Och vad härligt det är att vi finner så mycket av den varan här i bloggvärlden!

    Ha en riktigt skön dag!
    Kram Willewira

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer i allt du säger!
    Klart vi ska stötta varandra och lyfta fram allt bra!!!
    Grattis till utmärkelserna, de är du verkligen värd!
    Här är alltid lika inspirerande att kika in, även om jag har varit dålig på att lämna små kommentarer under sommaren!
    Ha en härlig torsdag!
    kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Lotten!
    Sitter här med gåshud och tårar som vill trilla på min kind!

    Det du skriver är så klockrent..

    Tack för att du delar med dig av stort och smått!!

    STOR KRAM du underbara
    Ann-Catrin

    SvaraRadera
  4. Ja visst ska man stötta varandra istället för att sänka... Tänkvärt...

    Kram M

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Så sanna ord!!
    "Jante" finns lite överallt och tyvärr mer hos kvinnor verkar det som... :(
    Du beskriver det så bra och jag skulle kunna skriva en hel roman till dig nu om mina tankar, haha.
    Tack för dina fina och tänkvärda texter!

    Och grattis till dina utmärkelser såklart :)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med om det du skriver. Jag har läst boken som Liza Marklund skrev tillsammans med någon annan som jag inte minns namnet på: Boken har samma nam, alltså det finns en särskild plats.....
    Många kvinnor kan beté sig hemskt mot varandra!

    SvaraRadera
  7. Finns inget starkare än kvinnokraft när focus läggs på rätt plats,nämligen att stötta,peppa hjälpa och lyfta varandra!!
    Och jag fann mycket av den där jag minst anade, i bloggvärlden.
    Häftigt tycker jag!

    Vad jag tycker om kvinnor som hugger varandra i ryggen och är missunsamma törs jag inte ens skriva,det är inte rumsrent =))

    Kramen till dig//Hannis

    SvaraRadera
  8. ÅÅÅ Lotten, du e sååå gooo!!! En jättekram till dig från mig, å när jag ändå håller på så skickar jag en puss me för dina tänkvärda ord..:))/kramelikram kat.

    SvaraRadera
  9. Hej Lotten!
    Att vi kvinnor ska hjälpa varandra är en självklarhet för mig men tyvärr inte för andra. Förlorade vänner när jag vart sjuk (cancer) de visste inte vad de skulle säga och inte vågade de hälsa på. Det gjorde ondare än själva sjukdommen.
    Men det goda var att jag fick nya vänner som jag inte visste att jag hade.

    Rosor till oss kvinnor som vågar bjuda på sig själva och vågar finnas och berömma andra

    Många goa kramar Sari

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Du har så rätt i det du skriver och visst är det underbart med alla bloggvänner man får, där får man uppskattning man annars många gånger saknar! Tack för att Du finns!

    Kram Annemari

    SvaraRadera
  11. Jättefint du skriver! Mycket ligger i det, vi är väl förföljda av Jantelagen, som inte tillåter oss att vara något!
    Varmt grattis till dina awarder!
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  12. Kan bara instämma i din kärleksförklaring till alla underbara kvinnor. Kvinnliga vänner och nätverk är det bästa som finns. Det är väl det bästa sättet att stärka vår position, kollektivt, att hjälpas åt och ge varandra hejarop och inte tjuvnyp. Ha en fortsatt trevlig kväll!

    SvaraRadera
  13. Hej Lotten, vilka härliga rader jag läser hos dig idag. Ja, kvinnan är ibland ett konstigt släkte. Stå upp för varandra istället för att avundssjuka ibland ska råda. Ställer upp till100% på det du skriver. Det bäsat jag läst idag! Go girl, Viola

    SvaraRadera
  14. Hej min vise vän!
    Ja varför är det sådär? Som vanligt skriver du så tänkvärda ord. Vilken ursnygg vas.
    Jag längtar tills imorrn ;)
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  15. Käraste Lotten!
    Tack för de finaste av fina ord!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  16. Det var klockrent det du skrev. Grattis till dina utmärkelser som du fått. Dom är du verkligen värd.
    Kramis Mamma C

    SvaraRadera
  17. Huh, jag blev alldeles kall när jag läste första meningen. "Vad sjutton ska hon skriva nu?" ;) Du e bara för härlig. Jag håller med dem andra tjejerna, jag instämmer!Ha en underbar Fredag. Kram Pirre

    SvaraRadera
  18. Hallå Lotten!!!

    Å vad jag har varit dålig på att blogga på sistone!!! Blir så glaad av att titta in här hos dig, du är bara bäst!
    Det du skriver är så sant (alltid!) och intressant tycker jag. VARFÖR är det så som du skriver? Helt otroligt egentligen.
    Kvinnor äre ofta svartsjuka och missunnar andra bra saker. Trist som tusan. Tänkte skriva om något liknanade faktiskt, funderade på det här om dagen.
    Som du säger så är det helt annorlunda här. Och det är ju så härligt... Innan jag bloggade så hade jag inte så här lätt för kvinnor. Låter kanske knäppt, men jag har alltid haft mycket lättare för att prata och umgås med karlar. Fruntimmer har alltid varit svårare att få kontakt med. Men genom bloggarna har jag träffat så många härliga tjejer i verkligeheten, så jag troddde inte det var möjligt.
    Nä, fy vad jag svamlar nu. Nu tror du väl att jag är helknäpp. fast det gjorde du nog innan med... Inte första gången jag drar på här inne! :)

    Ha en härlig helg Lotten!
    Kram Hanna
    ¨Som älskar dina texter!

    SvaraRadera
  19. Lotten min vän, du är klok som en uggla!!!! Så sant det du skriver, varför är tjejer sådana? Men visst är det underbart härligt här i bloggvärlden där alla är så gulliga och positiva mot varandra, sån skulle övriga världen också vara!

    Grattis till dina fina utmärkelser, du är såååå värd dem!!!

    Ha en härlig helg du mysiga!
    Kramar Marie

    Hihi, Vera pratar fortfarande om Ebba! Hälsa henne det!

    SvaraRadera
  20. Ja nog borde vi kvinnor stötta varandra och jag tror att den nya generationen är bättre på det än vi..hm
    Det du skriver är supper bra men så tråkigt verkligheten ser ut så.
    Grattis till utmärkelserna,dom är du verkligen värd.
    Kram Irene

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Oj jag trodde inte det var sååå länge sedan jag kikade in till dig......hu vad tiden går fort!
    Himmel så mycket fint du visar!!
    Vilket hem du har!
    Hyllan i köket och allt som är i.....viiill haaaaaaaa!!!

    Dina ord i inlägget...oj så tänkvärda ord......jag har också många gånger förundrats över kvinnors ovilja att berömma andra...precis som att man är rädd att bli sämre själv.
    Jag blev alldeles tårögd när jag läste vad du skrivit.....måste läsa igen....
    Men jag håller med.
    Här i bloggvärlden tar man och ger på ett helt annat sätt och det lyfter självförtroendet enormt.
    Kan man vara med och bidra till att någon annan mår en liten smula bättre, känner sig en liten smula duktigare...eller ökar på någons självförtroende några grader...ja då är ju lyckan total....det är ju något stort!!!
    Jag slutar aldrig förundras över människor som bara måste säga något negativt.......kan inte riktigt låta bli att undra över varför de måste.....hur de egentligen mår.......
    Sedan är det lika härligt att se hur glada människor faktiskt blir över oväntade komplimanger.....när man lägger märke till det där lilla lilla.....
    Jag tycker det finns något vackert hos alla..liten, stor, smal tjock....gammal, ung,...osv.....
    detsamma gäller inredning....oavsett om man har samma stil, smak....eller intresse så finns det alltid något i ett hem som är vackert!
    Jag kan tycka det är jätte skönt att sjunka ner i soffan hos min bror...han har ett pedantiskt rent, avskalat modernt hem....jag skulle aldrig kunna tänka mig ha så själv men tycker ju ändå det är ursnyggt hos andra.....
    Det där med att säga ooooo...och wooow....hos andra...vad är det för fel med det???
    Jag undrar precis som du???
    Så sa jag hemma hos Marie....jag tror inte att hon precis blev ledsen för det...;)

    Oj nu blev det en hel uppsats och jag gled nog från ämnet...fniss...
    Förlåt mig......att du fick lyssna på allt mitt babbel...
    Hoppas örat är bättre.
    Vet du....apropå våra söner och deras lika syn på våra hem....
    Mina baran ska byta rum och jag var tvungen att göra ett litet hål i Rasmus vägg......DET FINNS PÄRLSPONT bakom gipset.....tror du jag är lycklig???
    Och han med som inte ska ha det i sitt rum...fniss.....
    Han vill ha lite New England inspirerat säger han...fniss...problemet är bara att han tror att det är = Ikea...

    Ha en härlig helg!
    Kram katarina

    SvaraRadera
  22. Oj....
    jag tror aldrig jag skrivit en så lång kommentar förut...fniss

    SvaraRadera
  23. Hei LottenO=)
    Så utrolig koselig at du fant min blogg så fant jeg din herlige fine blogg=) Jeg skal kikke videre her jeg nå. Ønsker deg en riktig fin helg=)

    Klem Kerstin

    SvaraRadera
  24. Lotten, dina bilder, dina vackra utvalda saker och ditt hem är bara så smakfullt!!!

    Ja, det fenomentet du skriver om är jag väl bekant med. Folk överlag, men särskilt många kvinnor är missunmma, avundsjuka och komplexa. Tyvärr. jag är jätteofta avundsjuk jag med, men jag erkänner det!
    Det är ofta männsikor det är synd om som beter sig så här, svaga. De är avundsjuka på en färgglad person med intressen. Det kan räcka...tråkigt nog... men dem omger vi oss inte med, eller hur!
    Ha en mysig helg i ditt vackra hem!! Mari.

    SvaraRadera
  25. Det var et FINT, filosofisk og ikke minst tankefullt innlegg.
    Klem klem, Nina

    SvaraRadera
  26. Såååå himla kloka ord..och jag vet,jag är egen företagare så jag har verkligen fått uppleva både det ena och det andra från andra kvinnor,om dom bara visste vad man jobbar och sliter,dom skulle inte vilja byta,tro mig...

    ha nu en skön helg , jag kan vara ledig , det är flera veckor sen jag var ledig en hel helg..
    Kram Anette

    SvaraRadera
  27. Hej, Lotten!

    Instämmer helt i dina rader av kloka ord! -Jag har ofta funderat över varför man ibland talar gott om ex. sina kollegor när dom inte är närvarande, men inte till personen själv...det kostar så lite att säga några uppmuntrande och uppskattande ord!

    Jag önskar dig en skön helg!!

    KRAAM

    SvaraRadera
  28. Helt rätt!varför skall man hålla inne med det man känner,neej ös på
    med komplimanger så det ryker,sån är jag,det är ju en omöjlighet att hålla tyst när man tycker att nåt är fint,man skall verkligen försöka att lyfta varann istället för att stjälpa det håller jag verkligen med om,och då passar det ju alldeles utmärkt för mig att ge
    dig en riktig hyllning nu när det
    gäller inredning,du har en utomordentligt god smak tycker jag!

    SvaraRadera
  29. Dessa ord fick mig verkligen att fundera.. Håller verkligen med. Vi borde lyfta varandra mer.. Och man borde lyfta sig själv lite mer.. Känns ibland som jag lyfter alla andra, men inte mig själv.

    Vackra bilder du visar.. Fattigmanssilver är så fint! Trevlig helg Lotten! Kram /Anna

    SvaraRadera
  30. Hej Lotten!

    Så underbart skrivet tycker jag. Jag håller helt och hållet med dig. Det är viktigt att inte titta snett eller trycka ned någon utan hellre visa uppskattning och att faktiskt hylla andra som gör någonting bra eller har någonting fint.

    Jag har en väninna som är otroligt vacker. Det säger jag till henne och hon blir så himla glad! Hon säger att ingen annan säger det någonsin till henne (hon är fd. modell så hon ÄR verkligen vacker). Antagligen måste det ju vara att andra är avundsjuka... Det är ju jag också såklart ;) men det betyder ju inte att jag unnar henne allt gott.

    Lovely inlägg - stor kram till dig! Jenny

    SvaraRadera
  31. Kan inte låta bli att skriva...Heja Lotten!!
    Har stött på det fenomen du beskriver mer än en gång...trodde vår generation verkligen skulle lyfta fram varandra, men så fort en kvinna lyckas är det så många där och drar ner...för hon får verkligen inte tro att hon gjort något bra...Nä kvinnligt närverkande på chefsnivå i näringslivet stinker...blev därför också stum när jag av en slump hittade in i bloggvärlden...för den är precis det nätverk som jag letat efter och försökt bygga upp...vet att många fått kommentarer om att vi är en klubb för inbördes beundran...men för en gångs skull så kan vi kvinnor stärka varandra vilket sannerligen är på tiden...vad vi kan, jäklar vad duktiga ni är här ute i bloggvärlden - äntligen ett forum där vi vågar visa det vi kan och framför allt vill!! När jag läser bloggar inser jag hur många som vågat starta upp inredningsbutiker...då blir jag stolt och glad och önskar er det bästa!
    Lotten...du är brilljant, grattis till de underbara utmärkelserna...dem har du förtjänat tusen gånger om!
    Stor kram,
    Bella

    SvaraRadera
  32. Lotten vännen! Så sant så sant, tack för att du påminde mig om att berömma. Och först ska jag berömma dig, du har den mest positiva inverkan på mig, och vad jag har kunnat se utei cybervärlden, på massor av kvinnor. Det ska du vara stolt över! Samt över de fina fyndiga inlääg med verkligen bra bilder. Gillar ditt sätt tatt ta bilder. Storkram,Minna

    SvaraRadera
  33. Men så fint du skriver och så sant.Det är verkligen konstigt att det är så. Inte alla är ju så men det är ju heller inte ovanligt att kvinnor missunnar varandra.Förutom här i bloggvärlden då, här är det bra stämnig helt enkelt.Underbara goa tjejer som verkligen lyfter en.Inte minst du själv Lotten. Stor kram till dej, Katta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg