9 mån, 9 år, 39 år...

nya loppisfynd, stor låda, liten låda och lampskärmar i rotting!


rosorna blommar som aldrig förr!


nya perenner, bla vit lavendel!

honungsrosen, rosa helene, mer kraftig växande och vackrare får man leta efter!


...de små livkrisernas åldrar

varje kväll tar ebba och jag en liten kvällspromenad, vi är båda otroligt pratglada och vi både går och pratar fort...

ebba är 9 år, en ålder som också kallas lilla tonåren, mycket känslig och med tankar om den egna existensen och om livets alla alla glada och smärtsamma stunder.

hon ställer så svåra frågor om döden, om att ha rätten till glädje, ansvarsfrågor...varför vi vuxna har bråttom till allt, för att målet är att få ta det lungt...

ohhhhhhhh det smittar av sig, tänker själv mycket på livet,
en del kallar det nog 39-årskris...

vad är meningen med livet
är den gemensamma frågan som ebba och jag grubblar över, hmmmmmm...

lille gustav är snart 9 månader,
en ålder som de börjar upptäcka att de är inte i symbios utan en egen människa, han vaknar och skriker ångestfullt ut...vaggas och kramas och somnar lite oroligt om...undrar vad han drömmer...

kanske även han drömmer och tänker,
vad är meningen med livet?

ebbas och min diskussion har kommit än så länge att meningen är att att inte sträva efter nåt annat hela tiden utan vara glad åt allt som finns runt en...
vi kommer nog behöva hela vårt liv till att utreda detta...

guuuuud vad jag är glad åt våra promenader, spar varje diskussion i mitt hjärta!
har inte hört ett endaste knyst om min lille dator som är bortskickad...så nu tar jag ledigt, helledigt nån vecka, så kommer jag tillbaks med massor, hihi!
sitter med lånad granndator en stund, måste nog sluta nu, ska ut till en en ny rabatt som jag arbetar med så fort jag kommer åt..saknaden efter er är stor, otroligt vad detta är beroendeframkallande...

har ju massor att berätta...
om en otroligt rolig loppistur med caroline (evelinas hus)...
uterumsbygglovet som nu äntligen ridit i hamn...
trädgårdens alla nya projekt...

tar det sen... ut och njut!
längtar efter er!

p&k lotten

Kommentarer

  1. Godkväll
    jag har nu varit på min skogsrunda och visst dyker det upp konstiga frågor utan svar..
    men nyfiken på var Carolina och du varit på loppis det är jag .Lådor står med på min önskelista din är jätte fina.
    Krama på dina barn och ha det så gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hej Lotten. Vad tänkvärt du skriver idag & vackra bilder som alltid.
    Vad mysigt att kunna ta sin 9-åriga dotter på en kvällspromenad & kunna få prata om vad just livet har att ge. Du ger mycket inspiration med din fina blogg. Vill gärna se dina loppisinköp framöver...
    Hoppas du har en härlig bloggpaus, men kika gärna över en snabbis till mig...JAG HAR TÄVLING/UTLOTTNING nu.

    Stor kram /madelene

    SvaraRadera
  3. Åh vad det låter fint att få ta så underbara promenader, med sånt sällskap! Hoppas min lilla Elsa också kommer vilja ha såna samtal när hon blir äldre. Och förlåt att jag inte skriver i varje inlägg som jag läser, men du vet ju sjävl hur tiden kan rinna iväg. SOMMARKRAM!

    SvaraRadera
  4. Ja du, det funderas mycket i den åldern.Min son funderar mycket han med han blir nio i september.Skönt med lite bloggledigt nu när sommaren ändå är här bloggas hinns det väl med när det blir mörkare ute.Fina lådor du köpt.Kram Katta

    SvaraRadera
  5. Fascinerande med åldrar och filosofiska samtal med 9-åringar! Så spännande promenader ni verkar ha!

    Hoppas att du hinner njuta av den härliga sommaren!

    Nu är det ljuvligt!

    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Vad vacker du skriver i dag...stanna upp och ta vara på dagen, det behöver fler göra tror jag. Det låter underbart med promenaderna med dotter!

    Ljuvliga loppisfynd!

    Ta hand om dig, vännen!
    Varm kram
    Camilla

    SvaraRadera
  7. Nämen hej på dig!

    Låter som du har det härligt!Samtalen med barnen är ju så viktiga både för dem och för oss.

    Kramen
    Annica

    SvaraRadera
  8. Jag har också en Ebba men hom är 10 år. Hon har samma tankar och ett humör som pendlar vilt mellan superglad till deppig. Vi promenerar då och då när småsyskonen äntligen somnat och det är verkligen mysigt att prata!!!

    SvaraRadera
  9. Vad mysigt med så där förtroliga samtal på en promenad.
    Finns mycket att lära av barns funderingar.
    Framför allt deras sätt att se på oss vuxna och den värld vi lever i.

    Spännande med alla dina kommande projekt=))

    Må väl//Kram Hannis

    SvaraRadera
  10. Största kramen till dig vännen!

    Önskar dig en underbar sommar! Du skriver alltid så insiktsfullt & innerligt... Tänkvärt!

    Ta hand om er & njut av en underbar sommar!

    Kram Jes ♥

    SvaraRadera
  11. Tänkvärda ord. Kan riktigt se er där ni går, du och Ebba.
    39 är väl ingen ålder. Du är ju rena ungdomen juh. Tänk, du kan iaf säga att du fortfarande är i 30års åldern! ;-)
    Man blir glad av fågelkvittret och dina vackra bilder.
    Här har ÄNTLIGEN sommaren kommit. Så skönt så.

    Kramisar
    /Ewa

    SvaraRadera
  12. Åååå, du är så klok Lotten! Du är som en dos av sunt förnuft, glädje o trygghet. Tack för att du finns.

    Kul, jag o min 11 åring går också kvällspromenader, utan pappan o lillebror. Så mysigt. Att få hålla handen o få rå om helt själv. Dagtid så är hon så himla upptagen av annat.

    Många kramar från mig

    L

    ps skall du till Gotland i sommar?

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Besöker dig någon gång sådär, men är lite dålig på att kommentera, sorry=( Men nu gör jag det=)
    Du har en väldigt fin blogg och vackert hem och måste ha energi som en 5- åring som hinner med allt , hus , hem, trädgård och barnen. Jag är imponerad . Är själv småbarnsmamma och vet hur mycket som krävs.
    Heja på ,du gör det bra!
    Kram !

    SvaraRadera
  14. UNDERBARA bilder !!!

    Tråkigt att det dröjer med din dator...måste vara frustrerande..!

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  15. Härliga loppisfynd och jättevackra blomsterbilder, vad är det vita du har i tunnan? Ser ljuvligt ut!
    Alla har vi nog våra funderingar över livets skeenden lite då och då. Barns tankar är speciella!
    Hoppas datorn blir fixad snart!
    Ha det så gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga rosor!!!
    Visst är det både härligt och gripande med barnens funderingar och att man bara kan finnas till hands, hjälpa, trösta, krama. Sedan får man hoppas att man gjort tillräckligt för att de ska bli trygga, glada och fyllda av livsglädje.

    SvaraRadera
  17. Hejsan.Jag brukar kika in här titt som tätt.Och undrar...hur hinner du allt?
    Jag menar,du har ju fint överallt,och trädgården är ju så vacker.Trädgårdsarbete är ju ganska tidskrävande ,eller hur....
    Har en liten plutta,och tycker inte jag hinner nåt,och du har ändå flera stycken...Du har nog fått den gåvan...att fixa det mesta..
    Ha en riktigt fin dag
    kram Anette

    SvaraRadera
  18. ...och jag är 43 och har aldrig grubblat el tänkt på livet, är nog för korkad: ) Hi, hi...

    Men du är allt annat än korkad, du har en förmåga som få, vilka smakfulla ihopsättningar du gör, detta i kombinationen med trastens sång ( el vad det är för fågel) gör ju att man tror att man hamnat i paradiset, så njutbart!! Ha en skön helg i solen önskar jag dig och din familj! Mari.

    SvaraRadera
  19. Underbart att kunna ha såna stunder med dotra sin...Känner igen mig i min äldsta som snart blir 14,men han har helt andra samtalsämnen hehe

    Ha en bra bloggpaus!!NJUT!!
    kommer sakna dig!
    Kram/P-lina

    SvaraRadera
  20. Hej kära vän!
    Gud så vackert du skriver, var tvungen att läsa högt för Peter och får givetvis en klump i halsen när jag läser...är oerhört blödig just nu, det har hänt en del snyftigheter som håller mig lite blödig hela tiden just nu.

    Vilka fantastiskt fina promenader du och din dotter gör...ja, det är såå viktigt att njuta av dagen och vad den för med sig och inte alltid hasta vidare. Jag tänker ofta att när jag ligger för min dödsbädd skall jag känna att jag gjorde det där jag ville och inte ångra att jag aldrig vågade. Jobbar hårt med att våga...det är inte alltid det lättaste....

    Vilka vackra bilder du visar min vän....jag vill så gärna träffa dig någon gång...du värmer mitt hjärta och du bara utstrålar värme och kärlek.

    P&K tillbaka....Ann

    SvaraRadera
  21. Tänkvärda ord, fick nästan en liten tår i ögat.. =) Ja visst har man dessa funderingar, vissa perioder mer än andra.. Härligt att ni två kan fundera tillsammans! Vi får försöka ta vara på dagarna allihop! Kram /Anna

    SvaraRadera
  22. Hejsan Vännen!
    Jadu, visst är livet fyllt av faser, men det är ju så otroligt spänannde. Men jobbigt också från och till. Svåra frågor ja,verkligen! Min lille har så mkt varför frågorn nu, mamma varför är det så? Varför, varför, varför... Som igår, mamma varför är det bara tjejer som får födda barn?
    Jahaa...ler.

    Nej, nu ska jag ut och vattna lite blommor här hemma. Ha det gott! Kram Petra
    http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

    SvaraRadera
  23. Kul med ett nytt inlägg från dig! Saknar dig! Har en blivande 10-åring här hemma och skulle nog behöva ta sådan promenader med honom också. Märker att han behöver prata ibland samtidigt som han vill vara stor och vara med sina kompisar.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Av barn kan man få mycket frågor som inte alltid är lätta att besvara och dessutom får man många tankar själv, tycker att ni kommit fram till kloka slutsatser!

    Sååå vackra bilder! Det ger sånt lugn att kika in här hos dig!

    Ha en skön helg, kram!

    SvaraRadera
  25. Jag tycker att det låter som att ni har vettiga tankar att diskutera du och din dotter =)
    Såå viktigt att verkligen vara GLAD för det man har!!!

    Vackra bilder, du har så mycket fint!

    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  26. Ja, alla har vi våra kriser genom livet...stora som små! Jag har min 39-års kris att tampas med och så har vi tre 13-åringar som börjar kränga sig in i tonåren med stor möda...men livets stora frågor är ju nödvändiga tror jag! Hoppas ni får en fin helg & kramar!

    SvaraRadera
  27. Vad skönt att i rofylld miljö, tillsammans filosofera över meningen med livet...viktigt att vi vuxna tar oss tid att lyssna, se och förstå...
    Tycker själv om att filosofera, så mången stund i hängmattan har det blivit med barnen under åren...Sitter ofta och lyssnar till tonåringarna (13, 16 och 18) och deras kompisar...blev så glad när en av dessa 18-åringarna sa att under den tiden han känt sig deppad och inte orkade sig ut, saknade han stämningen och stunderna hos oss...då fick jag en tår i ögat och tänkte just att meningen med livet för mig är de stunder då jag möter människor...och är närvarande...

    Är ett år äldre än dig och kan säga att det fanns mycket funderingar i kroppen innan jag skred över fyrtioårsstrecket...maken är lika gammal/ung som jag men hans funderingar kom efter födelsedagen...och han funderar mycket på att barnen växte upp så fort och nu är de två äldsta flygfärdiga...och han hoppas vi gett dem förutsättningarna för att bli trygga med livets alla utmaningar...

    Så vackra bilder och så farligt med lusten som sprider sig i kroppen när jag kikar på dem...du är ett riktigt proffs på att hitta det där lilla extra...
    En stor kram,
    Bella

    SvaraRadera
  28. Hej du min raring!
    Vilka tänkvärda ord...jag gillar ju, sånt! Och jag ryser när jag läser..:)
    Det kanske inte alltid är så stor skillnad på 9 och 39, mycket tankar som snurrar i båda åldrar i varje fall! Min nioåring är just nu mest bekymrad över att mamma och pappa eventuellt ska börja på hans dansskola...PINSAMT!!! Han hoppas att vi ångrar oss..:) VI får se!

    Gott att du njuter av livets goda...fortsatt med det!
    Jag gör samma sak och väntar tålmodigt på alla nya inlägg med massa inspiration som kommer sen..:)
    Men gissa, om jag hade velat vara med dig och mysiga Carolin på loppis...*lycka*!
    Ha det bästast och den största kramen min är din...

    SvaraRadera
  29. Vilka bilder Lotten! Skrinen är ju överfyllda med godsaker, massa fint.
    Hoppas du har det bra när du går där i trädgården och gör allt vackert :)
    Det låter så mysigt och klokt det du skriver. Dina barn har tur som har en sån mor som du.
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  30. Lotten du skriver så underbart så jag blir alldeles varm om hjärtat! Ser dig och Ebba framför mig när ni tar eran kvällspromenad och pratar för fullt. Visst har barn mycket funderingar och allt har man ju inte svar på. Min 4-åriga Elsa funderar också mycket över döden. Min pappa gick bort för två år sedan och efter det har det varit många funderingar från hennes sida.

    Ser fram emot att få höra om din och Carolines loppistur, önskar jag hade varit med!

    Hoppas det ordnar sig med datorn snart! Kramar Marie

    Ps. Höll på att glömma kommentera bilderna, blev så tagen av texten! Underbart ljuvliga bilder, du har ett riktigt drömhem & trädgård.

    SvaraRadera
  31. Jäpp, matt igen!! .)
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  32. Så fint att läsa om era promenader och tankar... frågor som alla borde ställa ...ofta....även till sig själv! Njut nu och ha det så bra! Liten utlottning inne hos mig.... kram fr C

    SvaraRadera
  33. Hej Vännen!!
    ja det är väl de viktigast i livet att ställa sig vad är meningen med livet..
    tycker att ni kommit frm till bra saker..
    Visst är det viktigt att inte hela tiden sträva framåt..utan vara nöjd med det man har .Tacksam för det man har..Leva här och nu och njuta..Föröker an leva så så ror man nog iland...Med att vara belåten över nuet..

    Underbara växter och saker du fyndat..
    ha det så bra..och vad härligt att bygglovetet gått igenom..
    kram annna

    SvaraRadera
  34. Hej snuttan.

    Åhhh, du skriver som poesi...jag blir alldeles hänförd.

    Låter helt underbart med promenader med dottern varje kväll, passa på och njut så länge det varar ska väl jag vara pessimistisk att säga som har en 15-åring som aldrig i livet skulle promenera med sin mammam varje kväll :-).
    Men det vänder väl snart hoppas jag. De där stunderna betyder så mycket för en...och för barnen också.

    Ha det så underbart!
    Kramar i massor
    Melinda

    SvaraRadera
  35. Halloj där !
    Himmel vad mycket jag har missat här hos dig...vilka fina bilder du har på saker och i din ljuvliga trädgård !!
    Det var så mycket så jag kan inte kommentera allt..ojj..jag måste tillbaka o kika igen..
    Ha det så bra Kram Anette

    SvaraRadera
  36. Det var ett tag sedan jag var inne på din blogg, märker jag... Jag ser massor med fina bilder som jag missat tidigare. Visst är det härligt att stanna upp ibland och reflektera, om det är man själv eller ett barn som leder en dit. Ha det gott! Marie

    SvaraRadera
  37. finfina bilder! mysigt med gemensamma promenader, jag får kämpa för att få med min upptagne make ut.

    superfina fynd du gjort också, så vackra lådor.. ha en härlig bloggpaus! kram!

    SvaraRadera
  38. Tittar runt lite i Blogg världen medans jag väntar på att e hemsk huvudvärk ska ge sig, tänkte att lite trevlig inspiration ska skrämma iväg den.
    Man är ju inte så aktiv på den härfronten för tillfället.
    Hoppas solen lyser på dig och de dina, att ni har riktigt härliga sommarveckor.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  39. Lotten, så fint du skriver om de olika åldrarna. Du är så varm och klok.

    Jag är också så sugen på vit lavendel, men är skeptisk till hur mycket den uppskattar skugga... :-I

    Jajaja, hela "vita-trädgården-projektet" ligger just nu på is, då det spelar ingen roll, tralala.

    GUMMAN! Ha det bäst. Tycker så mycket om dig.

    Rana

    SvaraRadera
  40. Titta gärna in på min blogg och var med i min tävling. Om du vill får du gärna göra reklam för den i din egen blogg.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  41. Åh ha det nu så skönt Lotten och koppla av! Härligt med dessa diskussioner, svårt alltid att hitta bra svar bara....tycker ditt svar var fint!

    Spännande ska det bli att få se dina loppisfynd sen!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  42. Vilken underbar blogg du har lotten! Jag blir helt salig när jag kommer in till dig... du gör mig pigg och glad med dina vackra bilder, din inspiration och allt fantastiskt du skriver om!!!!

    Du är något alldeles speciellt du! :)

    Vart har du hittat en så bra loppis? Jag är dålig på loppisar runt stiockholmstrakten... Har du några bra tips!?

    Kramar från Jenny!

    ---<-888o

    SvaraRadera
  43. Hejsan Lotten!
    Hoppas allt är gott med er! Du har en bloggutmärkelse att hämta hos mig! Kram Petra E
    www.metrobloggen.se/romantiskahem

    SvaraRadera
  44. Underbara bilder!!!! Och kvällspromenaderna med Ebba låter som rena idyllen - hoppas ni håller traditionen vid liv i många år till!!! Sommarkra,Minna : )

    SvaraRadera
  45. Vilka fin fina saker du fyndat på lopps och vilka otroligt vackra blommor du har i din trädgård, kul att ta en titt hos dig.
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  46. Hej vännen!

    Nu var det länge sedan jag satt här vid datorn...skanar er ju!

    Men att komma in i din värld är så underbart. Tack för att du finns och förgyller våra dagar!

    Kramis Anna

    SvaraRadera
  47. Hallå Lotten var är du???
    Hoppas att du är här snart igen.
    Du skriver så härligt om de olika åldrarna.
    Fina härliga bilder du visar och du vilka loppisfynd du gjort.
    Kram på dig/Ingela B.

    SvaraRadera
  48. Hej Lotten! Vad härligt det låter med era promenader! Mycket inspirerande att läsa. Håller med att man grubblar lite om livet och meningen vid "39-årsåldern" (görjar också närma mig den stora dagen). Man kommer på att man liksom är mitt i nu. Kram!!

    SvaraRadera
  49. Vilka fin fina loppisfynd!

    SvaraRadera
  50. Låter helt ljuvligt att få rå om sin 9 åring så..man får nog ta vara på de stunderna för sen har de vill de kanske inte. Jag har just haft ett gäng 3:or och det är en helt fantastisk tid.

    Hoppas du får det härligt ute i rabatterna.

    Fina loppisfynd du gjort.

    Ha det så gott!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  51. Vilka underbara promenader ni gör, du och din dotter. Vad mysigt att prata om livet och vad som är meningen med det. Älskar din blogg, sluta aldrig.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  52. Så vackra bilder och mycket tänkvärt! ..det var mycket 9:or där:) Jag fyller 39 strax före jul..hu så fort tiden går :) Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  53. Vad fint du skriver..."meningen med livet"... Jag har kommit fram till (efter 40 år) att "Livet är meningen"...Helt otroligt härligt att leva i nuet alltså! Ha det så gott! Kramar Tina

    SvaraRadera
  54. Hörru du Lotten - jag saknar dig här i bloggvärlden! Hoppas på ett inlägg snart. Hoppas allt är bra med dig! Här är det bra, har lånat upp svärfar som hjälpt oss med köket. Trädgården blommar, och jag planerar för både Rosenträdgård och trädgårdsland. Plutten kämpar, men har ännu inte börjat krypa... att gå är roligare - det dröjer nog inte länge.

    Ha det riktigt skönt i sommar!

    Kramar M

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

hej hallå, tack söta för din hälsning!

Populära inlägg